Spelåret (och året) 2020 präglades förstås av en viss pandemi. Många höll sig hemma och hade extra mycket tid åt att spela. Animal Crossing: New Horizons släpptes ungefär i samma veva som när samhällen stängde ner, och blev en slags ny värld för många när den gamla inte fanns kvar.

Kanske ska vi även räkna in Death Stranding som en så kallad "pandemipärla". Visserligen släpptes spelet hösten 2019, men Kojima Productions kunde se hur spelarreaktionerna ändrade sig före och under coronakrisen. Jay Boor, head of publishing, berättar för Gamesindustry:

One of the things that impacted me was seeing reactions to Death Stranding before the pandemic started, versus after the pandemic began.

Huvudpersonen, Sam, lider av en fobi som gör att han inte vill röra eller bli berörd av andra människor. Och detta alltså samtidigt som verkliga världen ägnade sig åt att hålla avstånd. Sam Bridges byggde ironiskt nog samtidigt broar under sina paketleveranser, vare sig han ville eller ej.

We're all sort of going through a similar journey to some degree because of the climate we're living in at the moment. In addition to the realization, or reminder, of how essential package deliveries are to society, more of the world is also having to deal with overcoming the fear of touching other people and feelings of isolation.

Underskatta inte betydelsen av mänsklig närhet – eller vikten av paketleveranser.