Thrustmaster, stora inom tillbehör som rattar och joysticks, har släppt en roadmap som berättar att de har flera intressanta rattar och joysticks på gång innan året är slut.

Fetast är att de släpper en direct drive-ratthus till pc. Direct drive är stekhet inom racingrattar, och är en dyr men kraftfull teknik för att få mer känslig och kraftfull force feedback vid körning. Pris, namn och allt annat är okänt i skrivande stund.

I andra änden av prisstegen är Thrustmaster T248, ett rattpaket som förmodligen blir den nya instegsmodellen (ersätter T150, enklare/billigare än T300). Ratten är inte officiellt avtäckt men finns omnämnd och recenserad av youtubers och andra, t.ex. här. Ratten har rätt många knappar och reglage, pedalsetet T3PM med gas, broms och koppling, två växelpaddlar och en liten display på rattkringlan. Thrustmaster säger att den har "hybrid drive"-teknik, vilket gissningsvis betyder att en kombination av remmar och kugghjul förmedlar force feedbacken. Pris okänt. Den släpps till pc, Xbox-konsolerna och PS5 och PS4.

För flygbitna väntar två nya paket: ett med joystick till pc, och ett med yoke (flygratt, typ) till pc och Xbox. Det senare är alltså riktat till civilflyg (som ofta spakas med yoke istället för joystick), och lär passa Microsoft Flight Simulator.

Direct drive är stekhett för närvarande. Finmärket Fanatec har just släppt ratthuset CSL DD (undertecknad har en på gång - test kommer så fort det är möjligt!), som "bara" kostar 350 euro. Företagets tidigare dd-ratthus kostar minst det tredubbla (DD1 går loss på 1 200 euro). Det betyder att du kan plocka ihop en komplett dd-ratt (ratthus, ratt, pedaler, bordsfäste) för cirka 7 000 kronor (ta och ge). Mycket pengar, men mindre än halva priset mot vad som tidigare varit möjligt för Fanatecs dd-lösningar.

Även konkurrenten Logitech ryktas ha en ny finratt på gång, kanske också det blir en direct drive-historia. Kan bli en spännande framtid med fantastiska nya styrdon inför Forza Horizon 5 och Gran Turismo 7.