Allas vår läckare Tom Henderson är i farten igen, och den här gången har han lyckats få tag på information om Ubisofts multiplayer-piratspel Skull & Bones. Spelet har skjutits upp flera gånger och utvecklingen sägs till och med ha startats om flera gånger. Samtidigt beskrivs det som "för stort för att misslyckas", eftersom Ubisoft sägs ha spenderat en miljard kronor på det.

Men nog om det. Enligt Henderson börjar man spelet genom att bygga en flotte och sedermera en fiskebåt man kan utforska havet med. Genom att utföra uppdrag, förbättra sitt rykte och samla resurser kan man till slut köpa sitt första piratskepp. Skeppen kommer i fem storleksordningar och tre olika kategorier: frakt, strid och utforskning. Man låser upp nya skepp med ritningar, och de kan sedan byggas för resurser man samlat.

Alla skepp har ett förbestämt antal kanoner, men kan även utrustas med andra vapen, som eldkastare och artilleri. Större skepp kan givetvis ha mer vapen, men mindre skepp är rörligare och kan fly genom att segla nära kusten eller på floder, där större skepp går på grund. Det finns mycket att uppgradera och anpassa på skeppen, inklusive bepansring, lådor för att bära mer last, sjömanssånger och segel.

Skådeplatsen tycks vara Indiska oceanen, med en påhittad tillflyktsort för pirater på Madagaskar. Mitt på kartan är ett stort, öppet havsområde som ska ta rätt lång tid att segla igenom. När man går iland är det tredjepersonskamera som gäller, men det involverar inga strider eller parkourhoppande, utan främst interaktioner med NPC:s.

Spelet ska inte direkt vara nära att bli klart, men sägs vara i ett rätt gott skick och ha bra strider.