Nu händer det grejer inom Battlefield, Dice och EA. Till att börja med har Dices general manager Oskar Gabrielson lämnat företaget. Istället kommer Rebecka Coutaz att ta över hans position, medan Vince Zampella från Respawn Entertainment – som bland annat gjort Titanfall, Apex Legends och Star Wars Jedi: Fallen Order – ska kliva upp som chef för Battlefield-serien. Zampella säger att antalet utvecklare som jobbar på Battlefield] som varumärke nu kommer att öka avsevärt.

Vilket leder oss till nästa del av denna omstrukturering, där det visar sig att Halo-skaparen Marcus Lehtos nybildade EA-studio ska samarbeta med Dice och Ripple Effect för att expandera och förbättra Battlefield 2042. Materialet de skapar kommer dock inte att dyka upp förrän i senare säsonger av spelet och även ännu längre bort än så – kan det bli tal om någon form av singleplayer-kampanj eller spinoff?

Allt detta som en del av en plan att skapa ett sammankopplat Battlefield-universum för att expandera varumärket. I planen inkluderas som sagt även Ripple Effect, som ligger bakom det omtyckta Portal-läget i Battlefield 2042. De jobbar på en "ny upplevelse" i 2042-universumet, samtidigt som de ska fortsätta att stödja Portal.

Det snackas en hel del om "upplevelser", men utöver att utöka Battlefield 2042 kan vi nog räkna med att det finns planer på ett och annat fristående spel, med tanke på hur många olika studior som verkar vara involverade i denna satsning.

Tack Gamespot!