Peter Molyneux har stått för en rad otroligt minnesvärda spel, som Fable, Dungeon Keeper, Black & White och Populous. Men han har även vilselett spelare med sina grandiosa beskrivningar av saker som sedan inte visat sig finnas med i spelen. Hans senaste spelstudio, 22Cans, har inte direkt producerat något som förbättrat hans rykte.

Nu är de i farten igen, och den här gången ska de kombinera spel med NFT:s och blockkedjor. Spelet ifråga heter Legacy och beskrivs som:

...a creative entrepreneur’s dream come true, an opportunity for players to build their very own business, designing their very own products from a huge array of possibilities as they create a business empire the likes of which the world has never seen.

Det hela går alltså ut på att använda tusentals olika delar i spelet för att designa och tillverka produkter, och på så sätt konkurrera (och göra affärer) med andra spelare. Parallellt med det får man även utveckla och expandera en egen stad, och slutklämmen är att man ska kunna tjäna riktiga pengar på sitt spelande.

Detta är kopplat till kryptovalutan Legacycoin, och tanken är att folk ska köpa mark i spelet, starta en "affärsförening" och sedan låna ut associerade Legacy-nycklar till andra spelare som inte har en affärsförening, vilket innebär att man får en andel av de Legacycoins de tjänar genom att vinna utmaningar och liknande aktiviteter. Det hela för osökt tankarna till en viss triangelformad byggnad.

Spelet ska släppas någon gång nästa år till pc och Mac, men markförsäljningen har redan dragit igång [chockad animé-flämtning här].