Kim Salzer agerade chef för produktmarknadsföring hos Electronic Arts i början av 2000-talet, och i dagarna tog hon sig ett snack med streamern The Real Brandalorian. En av de mest intressanta sakerna de tog upp var huruvida hon hade något nedlagt projekt som låg henne speciellt varmt om hjärtat. Och det hade hon, närmare bestämt ett Harry Potter-MMO som aldrig såg dagens ljus.

Hon säger att de innan nedläggningen hann göra en hel del jobb med spelet, inklusive att ta fram en betaversionen. Konceptet var en kombination av offline och online, där ett inslag som stack ut var att de planerade att skicka saker till spelarna med post, som priser och band.

Men trots att de var väldigt säkra på att det skulle bli framgångsrikt, valde EA att lägga ner det, enligt Salzer eftersom företaget då genomgick förändringar och inte var säkra på att varumärket skulle vara aktuellt i mer än ett år eller två.

Men det är inte lönt att gråta över spilld trolldryck, och idag har vi istället singleplayer-spelet Hogwarts Legacy att se fram emot, som utvecklas av Avalanche Software med Warner Bros i ryggen. Det blev i början av året uppskjutet till 2022, och en Warner Bros-chef kan ha avslöjat att det ska komma efter nästa Fantastic Beasts-film, som släpps i april.