Det var nästan nio år sedan Bioshock Infinite släpptes, och sedan dess har vi inte sett något nytt från Ken Levine. Irrational Games lades ner och istället grundade han den mindre studion Ghost Story, fortfarande under Take-Two. Debutspelet lyser dock med sin frånvaro, och enligt nuvarande och tidigare anställda som Bloomberg talat med är en stor del av problemet Levine själv.

De säger bland annat att Levine är kompromisslös och att de som "utmanat" honom i vissa fall blivit uppsagda. Han har heller inte tvekat att skrota delar av spelet de jobbat flera månader på om han inte var helt nöjd med det. Något annat som skavde hos det förhållandevis lilla teamet på Ghost Story var ambitionerna, och vissa beskriver det som att Levine ville ha ett AAA-spel från ett team i budgetstorlek.

Inledningsvis hade de som mål att släppa ett spel 2017 som var byggt på konceptet "narrativt Lego". Det rörde sig om ett skjutarspel som utspelade sig på en rymdstation med tre olika fraktioner, och samtliga kunde vara både vänligt och fientligt inställda till spelaren. Komplicerade dialogsystem och det faktum att projektet konstant växte i omfattning fick dock anställda att undra hur de skulle hinna till sin deadline – vilket de alltså inte gjorde.

Det är oklart om detta är projektet de fortfarande jobbar på. En anställd säger att teamet hoppas att de nu äntligen är på rätt spår, men att det fortfarande kan dröja två år innan spelet de jobbar på släpps.

Missa inte Walter S.A. Iegos elegi över Bioshock Infinite såväl som serdyllons nysvarvade recension av samma spel.