När Funcom utannonserade ett multiplayer/survival-spel baserat på förra årets Dune-film var det vissa som höjde på ögonbrynen åt att det inte var ett strategispel, som de Dune-spel som en gång i tiden var med och drog igång hela RTS-genren. Men det kommer faktiskt även ett Dune-strategispel, dock utvecklat av Northgard-studion Shiro Games.

Spelarna har haft många frågor om Dune: Spice Wars, och utvecklarna har tagit sig tid att svara på en hel del av dem. De berättar bland annat att det rör sig om ett realtidsstrategispel, men att det även har inslag av 4X (Explore, Expand, Exploit, Exterminate).

Allt sker alltså i realtid, men spelet kommer att vara långsammare än ett typiskt RTS (med möjlighet att snabbspola). Basbyggande finns med på sätt och vis, men det är gränssnittsbaserat och vi kommer inte att få placera ut byggnader själva.

Det ska finnas fyra olika hus att spela som när spelet släpps i early access, men hittills har de bara utannonserat Atreides och Harkonnen. Ett femte hus ska sedan läggas till under early access-perioden, följt av fler vid senare tillfällen.

Kartorna blir i sin tur processuellt genererade, och spelare kommer kunna mixtra med alternativ som storlek, vindstyrka, sandmaskar och annat. Det inledande early access-släppet verkar endast ha skirmish-liknande singleplayer-funktionalitet, men de planerar att lägga till multiplayer och en kampanj innan spelet släpps i skarp version.

Inledningsvis är det PC som gäller, men de överväger även andra plattformar. Early access väntas dra igång någon gång under året.