Reglerna har varit enkla: katter mot hundar, ostbågar mot ostkrokar och alliance mot horde. Men den sistnämnda konflikten kan snart komma att vändas upp och ner i och med Blizzards kungörande att de jobbar på möjligheten för horde- och alliance-spelare att spela i samma grupp.

Detta ska gälla i dungeons, raids och rated PVP. Men spelet har som bekant alltid utvecklats kring det faktum att fraktionerna är separerade, så funktionen kommer inte att inkluderas i den kommande uppdateringen Eternity's End. Istället kommer den att testas i uppdatering 9.2.5. De säger dock att de vill att spelare i så hög utsträckning som möjligt själva ska få välja om de vill delta i detta, vilket lett till följande regler:

Klicka för mer information
  • Players will be able to directly invite members of the opposite faction to a party if you have a BattleTag or Real ID friendship, or if you are members of a cross-faction WoW Community.

  • Premade Groups in the Group Finder listings for Mythic dungeons, raids, or rated arena/RBGs will be open to applicants of both factions, though the group leader may choose to restrict the listing to same-faction applicants if they so choose.

  • Guilds will remain single-faction, and random matchmade activities like Heroic dungeons, Skirmishes, or Random Battlegrounds will all remain same-faction (both because there is less faction-driven pressure around random groups, and to avoid compromising the opt-in nature of the feature by randomly placing a queuing orc in a group with a night elf).

Hur väl allt detta kommer att fungera i praktiken återstår att se, men att döma av kommentarerna är det en välkommen ändring. Vissa vill till och med gå så långt som att tillåta fraktionsöverskridande guilder (vilket Blizzard kan tänka sig att överväga i framtiden).