Gran Turismo har över lag fått ett varmt mottagande, men något spelarna inte gillar är de mikrotransaktioner som spelet är nedlusat med. Hos Polyphony verkar dock kritiken ha fallit på döva öron, och i den senaste uppdateringen gör de till och med problemet värre.

I spelet använder man krediter för att köpa bilar och delar, och dessa kan antingen tjänas i spelet eller köpas för riktiga pengar. Det mest "prisvärda" kreditpaketet kostar 20 $ för två miljoner krediter, och vissa flådigare bilar kan kosta flera miljoner krediter.

Av naturliga skäl har spelare därför försökt hitta de bästa racen för att tjäna krediter i spelet utan att behöva betala extra, men det har Polyphony nu gjort betydligt svårare. I den senaste uppdateringen har de nämligen kraftigt minskat antalet krediter man får från att vinna vissa race.

Discord-användaren ddm (via Reddit) har listat de olika ändringarna, som bland annat innebär att belöningen för "World Rally Challenge: Alsace Village" sänks från 50 000 till 30 000 krediter, "Clubman Cup Plus: Goodwood" från 35 000 till 12 000 krediter och "GT Cup Gr. 4: High-Speed Ring" från 65 000 till 35 000 krediter, för att nämna några exempel.

Satjen GT Planet redovisar intressant statistik över Gran Turismo-spelens ingame-ekonomi genom åren (tipstack till @edd1e). Där framkommer att mängden ingame-credits du kan köra ihop per timme i GT7 kraftigt minskat med den senaste patchen. De visar också hur lång tid det tar att tjäna ihop till den dyraste bilen i Gran Turismo 1-7, och där ligger sjuan näst sist både före och efter senaste patchen. Med förra versionen tog det 10,9 timmar, eller 205 race, och med senaste uppdateringen stiger siffrorna till 17,8 timmar eller 333 race.