Som vi alla säkert vet vid det här laget är det inte Bioware som utvecklar Baldur's Gate 3, utan Larian. De flesta som lirat early access-versionen av spelet håller nog med om att det är en väldigt ambitiös satsning, och i en intervju med Pcgamer berättar Larians grundare, Swen Vincke, lite mer om just detta.

Vincke säger att han aldrig väntade sig att 400 personer skulle komma att jobba med Baldur's Gate 3, men att det kom ett ögonblick när de var tvungna att bestämma sig för vad de ville göra med spelet.

Vi hade två val: vi kunde skala ner det eller så kunde vi skala upp oss själva. Och vi valde att skala upp oss själva.

Antalet utvecklare kan jämföras med de cirka 50 personer som jobbade med Divinity: Original Sin, såväl som de runt 150 som var inblandade i Divinity: Original Sin 2. De 400 personerna är nu utspridda på sju olika studior i världen.

En sak som gjort utvecklingsprocessen betydligt mer komplicerad är det faktum att mellansekvenser och konversationer nu är animerade. I Original Sin 2 kunde de finslipa texten som röstskådisarna skulle spela in fram till sista minuten, men det fungerar inte längre eftersom konversationerna är helt animerade i Baldur's Gate 3.

De som jobbar på spelet har dock stor passion för projektet och Baldur's Gate i sin helhet, och Vincke tror att en fullskalig revolution skulle bryta ut om han tvingade dem att sikta på lägre satta mål. Något exakt släppdatum för det färdiga spelet har vi inte, men Larian själva har sagt att det troligen sker under 2023.