Efter en lång period utan några större mängder nytt innehåll till onlinedelen av Red Dead Redemption 2 skapade fans i vintras hashtaggen #SaveRedDeadOnline i förhoppning att bli hörda. Det har de nu blivit av ingen mindre än Strauss Zelnick - VD för Rockstars moderbolag Take-Two.

Zelnick säger till IGN att han "har hört frustrationen" och att det är "smickrande" att fansen vill ha mer innehåll. Han tillägger att Rockstar kommer berätta mer när tiden är mogen för det, och att Take-Two kommer fortsätta stödja Red Dead Online på längre sikt.

Men, efter att IGN:s intervju publicerats skickade Take-Two dem ett klargörande om att kommentaren enbart gällde online-servrarna och att det är helt och hållet upp till Rockstar att besluta om framtida innehåll. Så i praktiken säger Take-Two att de hört fansens önskemål men de lovar inga konkreta åtgärder - det är upp till Rockstar.

Fansens frustration baseras alltså på få större uppdateringar till Red Dead Online på senare tid, samtidigt som det betydligt äldre GTA 5 fått flera större doser nytt innehåll. Logiken i det kan vara spelarbasen: det har sålts 165 miljoner GTA 5 men "bara" 44 miljoner RDR 2. Men det är ju ingen tröst om man vill spela Red Dead Online.

Siffran 44 miljoner sålda RDR 2 släpptes i Take-Twos kvartalsrapport i går, och den är över förväntningarna. I samma rapport framkom att GTA+, en prenumerationstjänst som ger GTA Online-spelarna ingame-pengar och mer innehåll, gått bättre än väntat. Så det kan bli en grej som kommer dyka upp i fler sammanhang framöver. Kanske i Red Dead Online, och då förhoppningsvis med mer nytt innehåll i släptåg.