EA avslutade nyligen samarbetet med internationella fotbollsförbundet Fifa efter nära 30 års samarbete. Höstens Fifa 23 blir därmed seriens sista spel - EA Sports-serien byter sen namn till EA Sports FC.

Det betyder att namnet Fifa inte är paxat av någon spelstudio. Då passar Take-Two-chefen Strauss Zelnick på att hylla styrkan i varumärket Fifa, detta i ett samtal med IGN. Samtidigt säger han att man kikar på fler områden inom sporten (dotterbolaget 2K Sports ger ut bland annat wrestling årligen), men tillägger att han inte har några fotbollsrelaterade planer att diskutera för närvarande. Så här sa han:

We're definitely interested in expanding our opportunities in sports, and FIFA has a great brand and incredible clout, but we have no current plans to discuss.

Spelserien Fifa drar in stora summor till EA varje år, inte minst genom spelläget FUT (Fifa Ultimate Team) där köparna genom mikrotransaktioner fyller sina lag med framslumpade spelare. Men att ha många av de riktiga spelarlicenserna i spelet är också något som lockar köpare. Så eftersom varumärket Fifa drar in pengar till både fotbollsorganisationen och spelmakare skulle det inte överraska om någon med stor plånbok plockar upp licensen vad det lider.