Jag ska erkänna att det fanns lite förhoppningar om den mobila versionen av Warcraft efter jag fått prova Diablo Immortal (som jag fortfarande spelar). Men där Immortal faktiskt känns som ett spel, känns den tidiga testversionen av Warcraft Arclight Rumble (avtäckt här) som ett klassiskt mobilspel - av den sämre sorten.

Det finns dock några små positiva saker att lyfta fram, som stilen och musiken. Nu vet jag att inte alla gillar World of Warcrafts tecknade stil, men den är nu etablerad för serien och den sitter som en smäck i Arclight Rumble. Musiken lånar från deras massiva onlinespel och det blir nostalgi för en gammal WoW-spelare som jag själv. Banorna går genom olika zoner i Azeroth och bossarna är de gamla minibossarna jag mötte när spelade WoW. I första zonen har vi till exempel Elwynn Forest och sista bossen är den ökända gnollen Hogger. Inramning känns därför ganska mysig och jag skulle till och med säga att Blizzard gjort ett bra jobb där.

Spelet i sig består av små banor där jag får släppa ned små Warcraft-figurer. Dessa letar sig längst två leder upp till bossen på andra sidan spelplanen. Längst ner finns det en guldmätare som sakta fylls på och det är den som bestämmer vilka figurer jag kan släppa ned. På banan finns det också små guldådror som det går att skicka bönder till och då fylls mätaren på snabbare. På vissa banor finns det även små hållpunkter som kan tas över och gör att jag kan flytta fram min frontlinje. Mellan banorna kan jag köpa nya karaktärer för de intjänade mynten, och på så vis bygga en armé av små digitala plastfigurer.

Så här långt är allt helt ok, men...

Allting i Warcraft Arclight Rumbele känns uträknat på ett obehagligt sniket vis. Allting är nämligen noggrant kalkylerat mot den mobila marknaden genom att skapa en besatthet hos spelaren kombinerat med fokus på ekonomisk vinning snarare än spelbarhet. Redan efter fem banor stöter jag på en grinding-vägg där Blizzard vill jag ska öppna plånboken. Det går nämligen inte att ta sig vidare då jag fått för få mynt på banorna för att köpa nya, starkare karaktärer. Grinda banorna innebär inte heller fler mynt utan i stället så levlar jag min karaktär (som ska ge lite fördelar i attack och försvar).

Och allt detta går löjligt långsamt. Det tog åtskilliga timmar innan jag äntligen levlade och tog mig förbi banan. Dessvärre tog det inte heller många banor innan nästa vägg kom. Samtidigt är spelet väldigt noga med att påpeka att jag kan köpa guldmynt för specialpris - endast 1,99 dollar.

Jag vet, jag är inte är målgruppen för detta. Jag vet också att det inte är den färdiga versionen jag testat. Men det känns precis som alla andra pengamaskiner på mobila marknaden förklädda som spel. Trots all negativitet får vi inte glömma att detta spel fortfarande är under utveckling - grind-väggar kan hinna balanseras snällare, och vissa saker kan (och kommer antagligen) justeras till fulla releasen, men med tanke på att spelet redan nu är uppbyggt som ett svart hål nära dina pengar så är inte första intrycket av Warcraft Arclight Rumble speciellt lugnande.