Starship Troopers kan vara svårt att göra något bra av då mycket i boken och första filmen (jag räknar inte uppföljarna, för de suger apa) är satir. Satiren maskeras sen av ett lager action och separerar du de två så försvinner hela grejen med Starship Troopers som koncept. Det har släppts flera spel baserat på boken och filmen, men inget har riktigt lyckats.

Terran Command må vara en mindre produktion, men den lyckas åtminstone fånga kärnan i just Starship Troopers. Den här känslan av att jag och mina soldater är hjältar, men att det ändå finns något obehagligt över allting.

"Realtidsstrategi som på ytan liknar Starcraft"

Starship Troopers: Terran Command är realtidsstrategi som på ytan liknar Starcraft. Spelet skiljer sig dock i det att Terran Command mer handlar om trupper och strider än resurshantering. Trupperna kallas ned till kartan som förstärkning och det handlar om att ständigt ha ett flöde av trupper att slänga mot horderna av insekter. Baserna går att uppgradera, men de funkar mest som fokuspunkter att kalla ned förstärkningar till.

För att minska trycket från insekterna handlar det om att hitta luckorna för att kunna skicka ut soldater och spränga deras nästen. Jag inser rätt snabbt att det är menlöst att försöka hålla mina trupper vid liv. Här är det krig det handlar om och människoliv är bara ett sätt att uppnå uppdragsmålen. På något vis fångar detta också det fascistiska samhället i Starship Troopers och jag blir själv en del av problemet.

Allt ramas in med fascistisk propaganda som känns igen från filmen. I stället för filmklipp är det tecknade bilder, men det mesta prickar känslan från filmen och hur propagandamaskinen återberättar glorifierade versioner av händelserna jag just har spelat.

Dessvärre saknar spelet något som riktigt engagerar mig. Det finns en story, men den känns halvbakad. I längre utsträckning gör det här dock inget då själva spelandet är riktigt roligt.

"Det är stressigt och svettig, men ack så tillfredställande"

En sak som Terran Command gör riktigt bra är hur siktande och höjdskillnader funkar, det gör trupplaceringen viktig. Höjdskillnader i terrängen har stor inverkan på striderna, vilket inbjuder till taktiskt tänkande. Många gånger när jag stött på en insektshord har jag tvingats ta till reträtten och hitta en strategisk punkt där terrängen ger mig fördel. När jag sen har kontroll kan jag börja röra mig växelvis med trupperna för att ta mig mot insektsnästet och förstöra det. Ofta blir det en massaker där soldater och insekter dör i högar. Det är stressigt och svettig, men ack så tillfredställande när jag äntligen lyckats spränga nästet.

Starship Troopers: Terran Command är en budgettitel, vilket främst känns i storyn och produktionen. Spelet saknar dessutom multiplayer, det är inte helt buggfritt (jag pratar inte om insekter) och soldaternas intelligens kan diskuteras. Vad The Aristocrats däremot lyckats skapa är ändå ett roligt strategisspel som fångar känslan i varumärket riktigt bra. Jag har haft kul med Starship Troopers: Terran Command - även om jag antagligen inte kommer minnas spelet om två år.

Fotnot: Spelet släpps till pc den 16/6.

Starship Troopers: Terran Command
3
Bra
+
Roligt spelmekanik
+
Fångar Starship Troopers-känslan riktigt bra
+
Är inte en fullpristitel
-
Saknar något som engagerar i kampanjen
-
Inget multiplayer
-
Känns budgettitel emellanåt
-
AI:n är inte den bästa
Det här betyder betygen på FZ