Ända sedan det första spelet i Total Wars Warhammer-trilogi har spelarna drömt om ett sandlådeläge där hela världen står för dörren, där allt är möjligt och där alla raser kan slåss mot varandra. I och med uppföljaren och dess Mortal Empires-tillägg började vi ana vad som skulle komma, och nu har Creative Assembly äntligen tillkännagjort kartan för vad som kan kallas den ultimata Warhammer-upplevelsen. I alla fall om du är ett Total War-fan.

Det är i ett nytt blogginlägg som studion presenterar inte bara kartan - som såklart är komprimerad, men ändå helt enorm - utan även antalet startpositioner, nya hjältar, och inte minst nya resvägar för dina arméer.

Det har länge diskuterats om huruvida Immortal Empires-kampanjerna skulle komma att stå och falla med just detta, möjligheten att i rimlig speltid ta sig till andra platser på kartan än i ditt närområde. Och nu när allt är bekräftat ser det ut som om CA har fått saker och ting under kontroll.

Du kommer att kunna färdas via båt från kartans östligaste del till den västligaste, samt från ett antal andra punkter. Vidare finns en sjörutt i norr, som går via den underjordiska ocean som finns i världen. I korthet ser detta ut att kunna öppna upp många möjligheter, som att Cathay hamnar i krig med ödlefolket. Eller att Dark Elves äntligen får fajta andra än sina gamla ärkefiender.

Slutligen kommer antalet settlements utökas från 401 i Mortal, till 554 i Immortal Empires. Fraktioner du kan spela med utökas från 183 till hisnande 278. Och Legendary lords blir också fler - förra spelets 74 är nu 86.

Allt detta kan såklart komma att förändras innan releasen i augusti. PÅ FZ spelar vi såklart Karl Franz och hans Empire som första gäng (det är sedan gammalt). Vilken fraktion ska du spela direkt efter release?