Nyligen fick vi både trailer och skärmdumpar från Final Fantasy XVI, som kommer släppas sommaren 2023. Den som drömmer om ett magnifikt öppen värld-spel får korrigera förväntningarna. För IGN berättar Naoki Yoshida, regissör, att det inte blir open world.

Visst har de "inspirerats" av moderna och lyckade open world-rollspel, men det blir inte vägen som Final Fantasy XVI tar. Och det är kanske inte chock, då serien sällan eller aldrig är open world.

Yoshida säger alltså att de testkört många av sina konkurrenters rollspel, och har även upptäckt att många yngre gamers där ute inte hyser något intresse för serien – om de hört talas om den.

För att gjuta liv i sin story valde de att begränsa världen.

To bring a story that feels like it spans an entire globe and beyond, we decided to avoid an open world design that limits us to a single open world space, and instead focus on an independent area-based game design that can give players a better feel of a truly "global" scale.

Man väljer alltså, paradoxalt nog, bort en öppen värld för att få världen att kännas större.

Final Fantasy XVI äger rum i Valisthea som spänner över sex regioner. Kanske blir varje en "liten" öppen värld i sig, ungefär som The Witcher 3. Kanske inte. Detta lär klarna undan för undan.