Att hårdanalysera trailers och gameplay-videor för att hitta gömda detaljer och saker som utvecklarna kanske inte tänkt avslöja är lite av en specialitet i gamer-samfundet. Det senaste exemplet på detta är Sebastian Werhausens granskning av Starfield-genomgången vi fick förra månaden, och mer specifikt den skymt av stjärnkartan som den inkluderade.

Med hjälp av informationen som visades har Werhausens inte bara gett oss en hel del intressanta observationer, utan även en interaktiv karta som kan laddas ner från Github. Under de sex sekunder som stjärnkartan visades i genomgången kunde han se tre riktiga stjärnor (solen, Alfa Centauri och Porrima), och med hjälp av deras positioner kunde han sedan kalibrera sin skapelse.

Utöver dessa riktiga solsystem fanns det även fyra påhittade, men Werhausen tror att det är troligt att fler riktiga solsystem är inkluderade bland de "fler än 100" som ska finnas i spelet. Baserat på avstånd och färg tror han sig faktiskt ha identifierat tre av dem: Altair, Bernard och Sirius.

En annan observation är att en "warp-kapacitet" på 24,6 ljusår räcker för att nå varje solsystem på det vi har sett av kartan, vilket hälften av skeppen som visades under demonstrationen av skeppsbygge klarade av. Det är dock inte omöjligt att sådana värden kommer att justeras innan spelet släpps.

Efter en försening ska Starfield släppas någon gång under första halvan av 2023 till Xbox Series X/S och pc.