De rättsliga hjulen har snurrat färdigt, och nu står det klart att Haven officiellt är en del av Playstation Studios, där som bekant storheter som Naughty Dog, Insomniac Games ingår.

Till skillnad från dessa har den Montreal-baserade utvecklaren ännu inte producerat något spel, men så grundades den så sent som 2021. Vad Haven har i görningen är höljt i hyfsat dunkel men vi vet några detaljer. Det är multiplayer av AAA-snitt och tycks bli av live service-natur. Konceptskisser har släppts (ovan) och fler finns att skåda via den officiella sajten.

Studion leds av branschveteranen Jade Raymond och det är nog många som unnar det forna Assassin's Creed- och Watch Dogs-namnet att se ett spel släppas. Hon var en del av Motive Studios Amy Hennigs Star Wars-spel som EA satte stopp för, innan hon anslöt till Google för att göra Stadia-spel. Det gick, som bekant, inte heller och nu är alltså Haven hennes hemvist.

Nu har Raymond alltså Sony och Playstation i ryggen, och kanske blir det bättre lycka nu?

I en färsk intervju med Gamesindustry berättar Raymond att studions i dagsläget har 106 anställda, vilket är en ökning med över 50 själar sedan oktober. Raymond berättar om hur utvecklingen av deras PS5-spel sker i molnet och att Mark Cerny är inblandad på något sätt.

So Mark Cerny is one of the main reasons we're investing so much in R&D, and in this very senior engineering team. It's not just tied to cloud but also some more forward-thinking R&D. I'm not able to say too much now, but that's obviously one of the other things that's been a big attractor and is exciting to our team with Playstation. Of course Mark Cerny is kind of like a rockstar, too, so being able to collaborate with him is really exciting.

Det ska tilläggas att studion också har ett fysiskt kontor, men utvecklingen sker alltså i molnet.