Tidigt i år briserade bomben: Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder kronor. En sådan jätteaffär är förstås något mer komplicerad än att kila till affären för att köpa mjölk. Exempelvis undersöker en brittisk konkurrensmyndighet affärens eventuella negativa inverkningar på konkurrens, kvalitet och annat. De ska fatta sitt beslut i frågan den 1 september.

Federal trade commission (FTC) är USA:s motsvarighet till Konkurrens­verket och Konsument­verket. De är ytterligare ett byråkratiskt hjul, och krävde Microsoft och Activision Blizzard på ytterligare information i mars. Svar de nu ska ha fått, enligt (bakom betalvägg) Dealreporter.

Enligt FTC:s riktlinjer har de nu 30 dagar på sig för att bestrida affären, om det nu stämmer att bägge parter har bidragit med information. Potentiellt kan FTC-hjulen ha snurrat klart i augusti.

Typically, once both companies have substantially complied with the Second Request, the agency has an additional 30 days to review the materials and take action, if necessary.

FTC kan stänga utredningen, och låta affären gå vidare. De kan också förhandla med företagen för ytterligare regler för att säkerställa konkurrens, och de kan också försöka att stoppa affären.