I juli tittade jag närmare på ett antal mobilspelstitlar att dyka ned i och det var väldigt roligt med fin respons på den artikeln. Här kommer en liknande artikel för september månad och det blir precis som förra gången en blandning av spel ifrån olika genrer som erbjuder både utmaning och avslappnat spelande. Precis som förra gången är det Asus ROG Phone 6 som är den testhårdvara jag använder.

Sponsormeddelande

ROG Phone 6D Series – Den ultimata mobilspelsupplevelen!

ROG Phone 6D Series är byggd för att du ska få den bästa spelupplevelsen någonsin oavsett om du spelar multiplayer shooters, storydrivna single players eller enklare pusselspel. I telefonen sitter det den senaste MediaTek Dimensity 9000+ processorn som kyls av vårt eget klassledande kylsystem GameCool 6. Ett system som nu fått ytterligare ett tillägg via vår nya AeroActive Portal som kyler ner processorn genom att öppna sig när du sätter på fläkten. Skärmen är en 6,78” 165 Hz AMOLED-skärm med 720 Hz beröringsfrekvens och ger dig en konkurrensfördel i alla spel och förbättrar användarupplevelsen i allt du vill göra. I ROG Phone 6D sitter ett 6000 mAh dual-cell-batteri vilket ger din enhet en längre livstid, snabbare laddning och såklart längre batteritid för långa spelsessioner.

Förhandsboka nya ROG Phone 6D Ultimate

Sponsras av ROG Phone
Denna artikel produceras i betalt samarbete med ROG Phone. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan FZ fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för dig som läsare.

Townscaper

Utvecklare: Oskar Stålberg
Genre: Stadsbyggarsimulator
Pris: 50 kronor
Släpptes till Android i oktober 2021

Townscaper är egentligen inte ett regelrätt spel, det går istället att beskriva det som ett digitalt leksaksverktyg. Det finns inte ett givet mål eller slut, utan du är fri att från din egen fantasi sätta gränserna. Det svenskutvecklade "spelet" kan kategoriseras som en stadsbyggarsimulator där det står dig helt fritt att börja bygga en stad utifrån noll.

Du möts till en början bara av en stor vattenmassa, ett öppet hav, och genom att trycka på skärmen dyker det upp mindre plattformar. Om du trycker igen på samma punkt dyker det upp ett litet hus, och trycker du ännu en gång blir det ett litet större hus, medan nästa tryck omvandlar det till något mer likt ett torn. Det går även att justera i olika färger och spelet känns gjort för pekskärm. Det är enkelt att rotera och zooma in och ut för att beskåda ditt verk. På ROG Phone 6 är det dessutom möjligt att uppnå 165 Hz vilket gör att det känns väldigt snabbt och mjukt att navigera i spelet samt skaffa sig en god överblick.

Till en början trodde jag att det var slumpmässigt varje gång du trycker och lägger till ett block eller ett hus, men det finns ett visst regelverk som känns intuitivt och när staden väl växer fram och jag har fått grepp om vad som är möjligt att skapa blir jag påmind om hur det var att bygga Lego som barn. Spelupplevelsen är väldigt lugnande och det är trivsamt att beskåda sin stad och fundera ut sitt nästa drag. På sätt och vis är det ett perfekt mobilspel då det inte kräver någon större tankeverksamhet och kan plockas upp och spelas i kortare sessioner.

Bad North

Utvecklare: Plausible Concept
Genre: RTS
Pris: 40 kronor
Släpptes till Android i oktober 2019

När jag var yngre spelade jag en hel del Age of Empires till PC och uppskattade verkligen kombinationen av historia och beslutsfattandet som spelet erbjöd. Sedan dess känns det som att RTS-genren har dött ut lite och jag har knappt spelat något från genren de senaste åren.

Därför är det både välkommet och lite förvånande att hitta ett riktigt bra RTS-spel till det mobila formatet. Bad North erbjuder kanske inte lika mycket historisk tyngd eller storskalighet, men inger hopp för genren med det småskaliga upplägget.

Spelets premiss är enkel: Du ska skydda civila och försvara ditt rike från elaka vikingar som vill invadera din ö. Det är även av vikt att skydda byggnader på de öar du försvarar eftersom dessa kommer att belöna dig med guld efter varje rundas slut och detta kan du sedan investera i uppgraderingar till dina krigare.

När varje bana, eller ö, är avklarad möts spelaren av en översiktskarta där det går att uppgradera din trupp av krigare samt välja nästa bana. Det är alltså ingen linjär progression utan spelaren får välja fritt vilken nästa ö blir.

Spelkontrollerna är enkla. Du vrider helt enkelt på skärmen för att styra kameran och trycker på dina krigare för att få dem att avancera och attackera fienden. Ibland möts du av svärd och sköld, och då passar det bra att gå direkt på och attackera. I vissa fall kan det vara bågskyttar och då är det bättre att lura runt hörnet för att undvika att bli bombarderad av ett pilregn innan du ens får möjlighet att sätta svärdet i fienden.

Bad North passar dig som inte vill ha ett alltför krångligt spel men som ändå vill bli belönad för att använda strategiska taktiker. Det gör det enkla bra och håller det spelmässiga på en enkel men bra nivå. En klar fördel du har om du använder ROG Phone 6 telefonen är du spelar är att den stora skärmen gör det enklare att upptäcka ankommande vågor av fiender och ge dig värdefulla sekunder av betänketid hur du vill formera dina styrkor!

The First Tree

Utvecklare: David Wehle
Genre: Walking simulator
Pris: 40 kronor
Släpptes till Android i november 2020

Har du alltid drömt om att vara en räv? I så fall är det här spelet för dig! Det är visserligen inte en rävsimulator, men du bör åtminstone inte ogilla rävar för att vilja ta dig an det här spelet. Spelet tar sin början i en skog och samtidigt som du springer fram i skogen hör du en konversation mellan två människor, där mannen i konversationen berättar om sitt liv. Det är en lite märklig början på ett spel men ju mer jag spelar, desto mer nyfiken blir jag på vart berättelsen ska ta vägen.

Det som skiljer The First Tree från många andra spel ur samma genre är det väldigt stämningsfulla och mystiska temat. Du är en räv men förstår inte riktigt varför och det gör det hela lite mer intressant. Rent gameplay mässigt är skillnaden att du kan dubbelhoppa och att du rör dig på fyra ben istället för två. Det finns väldigt enkla uppgifter att lösa längs spelets gång men fokus är på det atmosfäriska och berättandet som försiggår i bakgrunden likt ett kommentatorsspår.

Ironiskt nog finns det faktiskt ett kommentatorsspår för den som önskar att höra hur utvecklingen av spelet gått till. Spelet har handkontrollstöd vilket är det mest optimala sättet att uppleva spelet på i min mening. Pekkontrollerna är helt okej men det kan bli lite jobbigt i längden att hålla in fingret. Det gör också att det är lättare att luta sig tillbaka och förlora sig i upplevelsen.

Spelet har ett otroligt fint ljud utan att vara bombastiskt överhuvudtaget utan istället lätt pianomusik och tassarna från räven som springer i skogen. När det började regna i spelet tyckte jag spelet nådde sin topp dramaturgiskt och med ROG Phone 6 telefonens högtalare gick ljudet rakt in i mig och jag sjönk verkligen in i spelet. Dessvärre verkar spelet ha problem med undertexter vilket är lite synd då det kan begränsa tiden till att spela spelet. Däremot är det inte ett långt spel, det går att klara ut på en kväll utan problem.

Kingdom Two Crowns

Utvecklare: Noio & Coatsink
Genre: Strategi
Pris: 70 kronor
Släpptes i april 2020 till Android

Vem har inte drömt om att bli kung någon gång? I Kingdom spelen kommer denna önskan till verklighet. Här spelar du en monark vars uppgift är att bygga upp sitt kungadöme bit för bit och försvara det från monster som kommer ut ur läskiga portaler.
Jag har spelat seriens samtliga spel tidigare på PC och trots att premissen och grafiken är enkel är spelet väldigt engagerande. Det är måhända inte perfekt men det har en väldigt stilfull design som ackompanjeras av fin pianomusik i bakgrunden.

Premissen är som sagt enkel: Du styr din monark längs med skärmen och hela spelet utspelar sig i 2D-perspektiv. Målet är att bygga ett starkt kungadöme och ta ned samtliga portaler innan äventyret går vidare till nästa område. Detta gör du genom att samla ihop mynt som är spelets valuta och gör att du bland annat kan rekrytera nytt folk och bland annat bygga palissader för att mota bort monsterattacker.

Det är enbart vid nattetid som monster kan komma att attackera ditt kungadöme, vilket gör att det är viktigt att utforska under dygnets ljusa timmar. I takt med att kungadömet sakta växer tar det dessutom längre tid att färdas från den ena sidan till den andra vilket gör att svårighetsgraden successivt ökar, samtidigt som ditt kungadöme växer sig allt starkare. Kontrollerna till mobilversionen är lika enkla som upplägget för spelet. Du sveper åt höger eller vänster för att styra din monark och sveper nedåt med fingret för att släppa ifrån dig dina dyrbara mynt som går åt diverse uppgraderingar. Det finns inget handkontrollstöd men jag tycker att pekkontrollerna fungerar väldigt bra vilket gör att jag inte saknar handkontrollen i detta fallet.

Det som gör Kingdom-spelen älskvärda är att det är enkelt att plocka upp för vem som helst men samtidigt svårt att bemästra. Spelet hade dock inte varit mycket om de inte hade sin charmiga grafik eller sitt magnifika ljud. Att höra hästens hovar mot gräset och det porlande vattnet, eller varför inte skramlet från marknaden när du har byggt upp ditt kungadöme är verkligen stämningshöjande och ljudet går rakt ut från telefonen rätt in i öronen på ett väldigt trevligt sätt. Spelet må vara aningen repetitivt men just på grund av det kanske mobilversionen är den bästa då det är enkelt att plocka fram för kortare spelsessioner.

Data Wing

Utvecklare: Dan Vogt
Genre: Racing
Pris: Free-to-play
Släpptes i augusti 2017

Det är alltid kul att hitta diamanter till spel som dyker upp ifrån ingenstans och Data Wing är verkligen ett sådant. Innan jag började göra eftersökningar för intressanta mobilspel hade jag aldrig hört talas om den här coola 2D-racern och det imponerade på mig direkt.

Det som slår mig allra först är att det går att ställa in språket till svenska och det blir extra kul när spelet tar sin början där du introduceras för spelets mentor i form av ett datorprogram. Det här datorprogrammet verkar ha gått i charmkurs hos GLaDOS från Portal-serien och har väldigt roliga, sarkastiska kommentarer om hur du presterar i spelets olika banor.

Du styr ett litet skepp som liknar en muspekare och genom att trycka på de olika sidorna av skärmen styr du skeppet, medan du bromsar in när bägge sidorna av skärmen trycks ned av fingrarna. Detta låter dock betydligt enklare än vad det verkar då det lilla skeppet är lite bångstyrigt att styra och det tar sin tid att hitta hur du ska navigera det på bästa sätt. Även i detta spel är det till hjälp att ROG Phone 6 telefonens skärm är stor nog för att mina fingrar kan placera sig på skärmen samtidigt som jag även har en god överblick över hur banan ser ut.

Trots att det är ett free-to-play-spel känns det faktiskt som ett betalspel i sin presentation och upplägg. Berättelsen är ganska rolig och banorna är utmanande. Dessvärre finns det inte jättemånga banor, även om jag inte har hunnit med att testa samtliga för den här artikeln.

Det spelet gör bra är att det väcker tävlingsdjävulen i mig och jag vill gärna kontra all sarkasm jag får emot mig genom att prestera bättre. Banorna är korta och kontrollerna är bra även om det som sagt är lite bångstyrigt att styra skeppet. Detta är givetvis uttänkt men det kan riskera att öka frustrationen emellanåt för den som har dåligt tålamod.

Monster Hunter Stories

Utvecklare: Capcom
Genre: RPG
Pris: 169 kronor
Släpptes till Android i september 2018

Monster Hunter Stories skiljer sig en hel del från de traditionella Monster Hunter-spelen. Istället för ett actionfyllt 3D-monsterjägarspel, har Stories mer likheter med en annan japansk spelserie i Pokémon och bör kanske därmed passa sig bättre för det mobila formatet.

Det här spelet är betydligt mer fokuserat på gulliga monster, snarare än läskiga sådana. Spelet är dessutom turordningsbaserat och målet är att fånga monster för att få in dessa i ditt team. Stridsupplägget bygger egentligen på det klassiska sten-sax-påse-spelet där varje attack har sin motattack och det gäller att analysera fienden för att veta vilken av dessa du bör välja för att få bäst effekt. I spelet kallade speed, power och tech.

Detta är hyfsat enkelt till en början, men jag misstänker att det blir lite klurigare i slutet av spelet. Det är dock tydligt att Stories är riktat mot en annan målgrupp än de vanliga spelen ur serien. Här är det starka färger och gulliga monster, eller förlåt "Monsties" menar jag. Vilket gör det här spelet till en bra inkörsport för yngre spelare eller de som föredrar JRPG-upplägg framför action.

Jag har ändå väldigt roligt med spelet, det finns en del JRPG-troper som känns igen, men det hör genren till. Dessvärre har spelet lite tekniska brister. Emellanåt laggar spelet till och ljudet störs i några sekunder för att sedan rulla på som vanligt. Spelet körs i 60 bildrutor i sekunden vilket tillsammans med de starka färgerna gör sig väldigt väl på en telefon som ROG Phone 6.

Det finns dessvärre inget handkontrollsstöd vilket är synd. För detta är ett spel jag vill kunna spela i några timmar men det kan bli lite krampaktigt i händerna efter en stund och med ett tillägg som AeroActive Cooler 6 som är en extern docka med inbyggda fläktar i går det att få ned telefonens temperatur. Problemet blir dock att jag behöver ha telefonen i handen och får därmed kalla fingrar av fläktarna.

Oavsett telefontemperatur är spelet roligt och enkelt att komma in i och att rekommendera för spelare som föredrar turordningsbaserade strider före actionbaserade.

AeroActive Cooler 6 i arbete.

Sky: Children of Light

Utvecklare: Thatgamecompany
Genre: Äventyr
Pris: Free-to-play
Släpptes till Android i april 2020

Sky: Children of the Light är Thatgamecompanys senaste spel och visst påminner stilen och tematiken från deras tidigare succéspel Journey. Här är det atmosfär, mystik och känsla som är i fokus.

Spelet är mångt och mycket ett socialt spel och även om Journey också innehöll viss multiplayer är det mer integrerat i Sky. Plötsligt dyker det upp andra avatarer som liknar dig själv som du kan bli vän med och interagera genom små kroppsrörelser. Det går även att lämna textmeddelanden i världen men kommunikationen spelare emellan är mest subtil i form av kroppsrörelser och små samarbeten längs resans väg.

Spelet har en hubvärld som karaktären utgår från och det går att besöka olika områden som visuellt skiljer sig åt men det är inga större skillnader när det kommer till områdenas struktur. Det som gör utforskandet roligt är att det går att flyga igenom områdena och hitta små hemligheter eller lösa enklare pussel. Här finns inga fiender eller bossar att ta ned, men huvudmålet verkar vara att finna andar som gömt sig i världen för att låsa upp diverse kosmetiska föremål och erhålla tillgång till de mystiska templen.

Jag har bara skrapat på ytan av vad spelet har att erbjuda men med tanke på att det är ett free-to-play-spel är det väl värt att testa. Även detta är ett spel som går att förlora sig i och tillbringa många timmar i. En del sessioner kan bli längre vilket gör det glädjande att det finns handkontrollstöd vilket gör att det går att sätta i telefonen i sin AeroActive Cooler 6, synka handkontrollen med telefonen och bara spela på. Det är nämligen inte bara en extern fläkt utan det finns ett litet stativ som gör det möjligt att sätta upp telefonen på ett bord i närheten. Det lär heller inte vara några problem att hitta andra spelare att lira med då spelet har laddats ned över 10 miljoner gånger!

Vad tycker ni om urvalet för Månadens spel i september?

Har ni några förslag på mobilspel? Dela gärna med er i tråden!