Sony betalar utvecklare för att de ska låta bli att släppa spel på konkurrerande prenumerationstjänster som Game Pass. Det påstår Microsoft i ett dokument som skickats till den brasilianska konkurrensmyndigheten CADE, skriver VGC.

Dokumentet är ett svar på Sonys kommentarer om Microsofts försök att köpa Activsion-Blizzard för 68 miljarder dollar, en affär som behöver godkännas av diverse aktörer för att gå igenom. Sony antyder i sin kommentar till CADE att jätteaffären kan bli konkurrenshämmande om storspel som Call of Duty blir plattformsexklusiva, uppger VGC.

Men Microsoft menar att plattformsexklusivitet är en viktig del i Sonys affärsstrategi för Playstation. Och med anledning av det kallar man Sonys kommentarer "osammanhängande, för att uttrycka det milt."

Considering that exclusivity strategies have been at the core of Sony’s strategy to strengthen its presence in the games industry, and that Sony is a leader in the distribution of digital games, Sony’s concern with possible exclusivity of Activision‘s content is incoherent, to say the least.

Vidare skriver Microsoft att Sonys kommentarer pekar på "...en rädsla för en innovativ affärsmodell som erbjuder högkvalitativt innehåll till låg kostnad för spelarna." och att Sony aktivt betalat för att få utvecklare att inte släppa spel på Game Pass och liknande tjänster.

It only reveals, once again, a fear about an innovative business model that offers high-quality content at low costs to gamers, threatening a leadership that has been forged from a device-centric and exclusivity-focused strategy over the years.

Indeed, Microsoft’s ability to continue expanding Game Pass has been obstructed by Sony’s desire to inhibit such growth. Sony pays for ‘blocking rights’ to prevent developers from adding content to Game Pass and other competing subscription services.

Sony har såvitt känt inte kommenterat Microsofts påståenden.

Prenumerationstjänsten Game Pass finns till Xbox och Windows, och ger bland annat tillgång till ett par hundra spel. Däribland Microsofts egna spel direkt på releasedagen. Sonys motsvarighet heter Playstation Plus och finns sedan i somras i tre prisnivåer. Men där ingår inte Sonys egna, nya storspel.