Sedan Player Unknown’s Battlegrounds bytte namn till PUBG: Battleground och sedermera (i januari i år) gick över till en free-to-play-modell, ser det ut som att företaget som numera agerar både utvecklare och utgivare för spelet har fått ett lyft.

Det är i den senaste ekonomirapporten som Krafton skriver att nettovinsten gått upp 27 procent jämfört med samma kvartal förra året. 94 procent av intäkterna kommer från länder utanför Korea, där spelet numera utvecklas.

"PUBG: Battleground, which is available on PC and consoles, recently celebrated its fifth anniversary. The game, which transitioned to a free-to-play business model in January 2022, has seen a steady inflow of more than 80,000 new users per day. Accordingly, average revenue per user (ARPU) across all platforms increased more than 20 per cent [quarter on quarter]. International markets (outside South Korea) drove 94 per cent of the game’s revenue during Q2 2022."

Man berättade också att man jobbar med hårdare anti-fusk-metoder samt att mobilversionen av spelet, New State, fortsätter att växa både sett till speltid och spelarantal.