9 november är det dags för världens undergång i vad som troligen är ett av höstens mest efterlängtade spel, God of War Ragnarök. Det senaste numret av Gameinformer kretsar kring just detta spel, och på webben har de även delat med sig av lite ny information från utvecklarna.

Mihir Sheth och Denny Yeh är två av spelets stridsdesigners, och de berättar att ett studiomotto de jobbat efter är att "leka med maten". Det innebär att de tittade på striderna i det förra God of War-spelet och kände att det gick att utveckla dem ännu mer genom att lägga till nya leksaker, strategier och sätt att leka med fienderna.

Ett nytillskott är kopplat till triangelknappen, som numer får Kratos att bränna av "weapon signature moves". Använder man Leviathan axe så ingjuter han då stålet med iskraften "frost awaken", medan Blades of chaos får eldeffekten "whiplash".

Vidare kan man välja mellan olika sköldar, och de två alternativ de nämnde var Dauntless och Stonewall. Med den första kan man parera i sista sekund för att få möjlighet att bränna av en förödande sköldattack. Den andra skölden kan hållas upp konstant för att tillhandahålla mer konsekvent skydd och samtidigt samla på sig kraft från varje blockerad attack, för att till slut släppa lös en tryckvåg. Ju fler attacker den tar emot, desto mer instabil blir den dock.

9 november är det som sagt dags för God of War Ragnarök att anlända till Playstation 4/5. Har man glömt handlingen från det första spelet har Sony släppt en sammanfattning här.