"Kära Gamescom-dagbok. Jag har aldrig spelat Homeworld. Varför har jag aldrig spelat Homeworld? En högst berättigad fråga. Homeworld 3 har ju något alldeles speciellt."

På spelmässor får man kliva ur sin komfortzon. Även om jag spelar mycket kan jag omöjligen spela allt, och Homeworld har jag aldrig spelat. Eller "hade". Min andra Gamescom-morgon inleddes med två timmar från Homeworld 3. En bättre start på dagen är svår att tänka sig.

Lance Mueller, game director, rabblar upp stora som små namn som är Homeworld-veteraner. Mest vill han dock hylla spelarna som "hållit serien vid liv i alla år", och nu får teamet ge tillbaka.

Vi hade hopp, och drömmen om att fortsätta dog aldrig.

Skrot- och stjärn-stoft.

Mitt moderskepp kallar jag "Big Mama". Henne sätter du dig inte på.

Rymden är död och full av liv.

Vi vinner! Eventuellt?

1999, då originalet släpptes, ligger dock några år bakåt i tiden. Mueller säger att det finns saker de kan göra idag som inte var möjliga där och då. Fröet till tredje spelet såddes i prequel-spelet.

Mycket av filosofin för att modernisera Homeworld kommer från Deserts of Kharak. Vi lärde oss massvis och tar med oss detta in i Homeworld 3.

Bortsett från Homeworld Remastered Collection och Deserts of Kharak (och de är svåra att bortse från) har det hunnit gå nästan 20 år sedan Homeworld 2. Det känns paradoxalt hemtrevligt, när moderskeppet glider in i den kalla, tomma rymden. Omedelbart. Självklart. Andra uppdraget är det första jag får spela och fungerar i mångt och mycket som en tutorial.

"Hundratals år sedan tvåan"

Här, på farstun till Facility 315, börjar spelreglerna vecklas ut. Homeworld 3 sker visserligen i realtid, men känns tungt och långsamt på ett bra sätt. Detta är sista anhalten innan resan mot det stora okända och ett mysterium av galaktiska mått inleds. Det gäller att vara förberedd. Nej, det blir inga spoilers från min sida. Vi nöjer oss med att konstatera att det gått hundratals år sedan tvåan, och att rymden är mörk och fylld med gåtor.

Även om uppdrag nummer två är tutorial-tungt ska du inte tro att det är en stilla rymdpromenad. Nej, efter att ha konstruerat ett gäng sonder skickas de ut till markerade platser runtom klossen som är Facility 315. Den taktiska kartan gör jobbet lätt, men att markera en sond och följa den hela vägen, förbi asteroider, får det att kittla i magen. Vilken utsikt! Homeworld 3 har en säregen skönhet. Färgstarkt trots rymden som fond. Inte minst i skarpt läge.

"Färgstarkt trots rymden som fond"

När mitt Khar-Kushan Mothership börjar dockningsoperationen med rymdstationen blir läget sårbart – vilket såklart noteras av ett gäng rymdpirater som susar fram från ett intrikat gömställe i en asteroid. Det är, trots att vi skriver 2022 i våra kalendrar, något särskilt med realtidsstrategi i 360 grader. Utmaningen i detta tidiga skede är inte mycket att skriva om, men den explosion av intryck som far över skärmen är mäktig. Interceptors en masse gör jobbet när de börjar regna död över piraterna, samtidigt som orange och blå fartstreck ingjuter liv i rymden. Vårt moderskepp var visserligen under attack, men också kapabelt att försvara sig självt.

Piraternas eget moderskepp flyr, redo för retur en annan dag. Och den kommer snabbt.

Homeworld 3 är ett sci-fi-fyrverkeri.

Både naturliga och onaturliga rymdkroppar fungerar som skydd.

Att zooma in är en del av paketet.

Rymden förknippas inte med färger, men det struntar Homeworld 3 i.

Kesura Oasis tar oss till en hyperrymdsportal, flankerad av vrak som får mitt moderskepp att kännas som en liten fis i rymden. Här blir en gamechanger snabbt en smärtsam faktor, när fienden anfaller mina scouter skyddade av enorma partier med rymdskrot. Missiler skjuter genom rymden och det vackra i det fula bakhållet är att också jag kan ta skydd bakom skrot.

Det är visserligen inget jag lär mig nu, men jag lär mig å andra sidan snabbt. Medan mina resursskepp trägna jobbar med att placera strömförande block i en slags uttag, skjuter en mindre armada av mina egna stridsskepp genom tunnlar. Alla skrymslen och vrår ger striderna ännu en dimension, ännu mer bett. Nu är det jag som flankerar – och skrattar sist.

Homeworld 3 släpps 2023, men känns redan idag som en vinnare. Från det kreativa rymdfyrverkeri som är striderna, till den melankoli som genomsyrar de stilla stunderna. Jag hade alltså aldrig spelat Homeworld, och nu kan jag inte vänta tills jag får göra det igen.

Fotnot: Homeworld 3 släpps exklusivt till pc under första halvan av 2023.