Vi var nog många som trodde att den gamla skolans Assassin's Creed-spel med parkour, stealth och lönnmord skulle "requiescat in pace", efter de enorma actionrollspelen Origins, Odyssey och Valhalla. Men inte! Nästa år släpps Assassin's Creed Mirage, ett actionäventyr om 15-20 timmar som blickar tillbaka mot flera gamla storverk – och även det omstridda Assassin's Creed Unity.

Fabian Salomon, lead producer, svarar jakande på om Mirage ska ta tillbaka den parkour från Unity, som hålls väldigt högt av en del. För Arab Hardware (tack, PC Gamer) berättar Salomon:

This is our absolute goal indeed, we are seriously trying to reach this level with Mirage, and since Baghdad is dense as I mentioned, we want the players to enjoy their time in the city through parkour, which was and still is one of the important pillars on which we based the gameplay in Assassin's Creed Mirage.

Visuellt sett ser Mirage annars ut att vara ett vykort till Assassin's Creed-originalet från 2007. Då också detta äger rum i Mellanöstern är det lätt att hitta många gemensamma nämnare.