Tänk att det skulle ta Logitech femton år att hitta tillbaka in i racingrattarnas finrum! Där klev de in 2006 när de släppte G25:an, en ratt som med premiumkänsla och grym force feedback höjde ribban till en nivå dåtida konkurrenter bara kunde drömma om. Men dessa såg och lärde, och eftersom Logitech förfinade istället för att skapa nytt blev de snart omsprungna, och deras fina rattar var plötsligt budgetalternativet.

"Man vill ge Fanatec en match"

Men med Pro Racing Wheel hårdsatsar de på att ta sig tillbaka till de fina salongerna. Äntligen skrotas 00-talstekniken, och de gör sin första direct drive-produkt. Det är en teknik där rattstången är kopplad direkt på skakmotorn, så att information om vad som händer med däck, chassi och grepp går direkt upp i förarens händer. Det gör feedbacken mycket mer finkänslig och betydligt kraftigare. Om skaket i gamla rattar är grynig tjock-tv-bild så är direct drive en 4k-upplöst oled.

Förutom klivet in i direct drive-världen - och det är stort för alla rattar - är det här ett försök av Logitech att slå sig in hos de köpstarka entusiasterna. De där spelarna som lägger flera timmar varje dag på sitt intresse, som inte låter småsaker som pengar stå i vägen i jakten på kvalitet. Kort sagt: man vill ge Fanatec en match.

Logitech vill nå det köpstarka simracing-folket. Och ratten och pedalerna är riktigt bra.

Basenheten har alltså direct drive-teknik och robust kvalitetskänsla. Sånt kommer förstås till ett pris, närmare bestämt 11 990 kronor för rattenheten (rattbas, ratt, bordsfäste, kablar) och ytterligare 4 190 kronor för de fristående Pro Racing Pedals (tre pedaler, broms av loadcell-typ). Hela kitet går alltså loss på en bit över 16 000 kronor.

Det placerar Pro-satsningen mittemellan Fanatecs två direct drive-segment: "budget"-modellerna CSL DD och GT DD Pro (från drygt 7 000 kronor för enklaste kompletta ratt- och pedalpaket) och Podium DD1 och DD2 (drygt 12 000 och 15 000 kronor för enbart rattbas). Den funkar både till pc och konsoler, med en modell för pc och Playstation och en annan för pc och Xbox.

Rattbasen är en bastant klump på 7 kilo, klädd i ett svart plasthölje och med inbyggd fläkt för kylning (lugn, den är knäpptyst). Har du en racingcockpit fästs enheten i den med bultar i befintliga hål undertill, medan skrivbordschaufförer får använda det medföljande plastfästet. Jag har använt snabbfästet, och var orolig att det skulle vara för klent, att ratten skulle släppa eller flexa. Men det känns inte så - basen sitter som berget på mitt massiva träköksbord, och det utan att fästskruven behöver dras åt särskilt hårt. Men eftersom den går rakt nedåt, inte snett som Fanatecs budgetfäste CSL DD Table Clamp, passar det inte på mitt skrivbord med lådor under. Men den funkar på upp till cirka 6 centimeter tjocka skivor.

Upptill på basenheten sitter en remsa led-lampor som funkar som varvtalsindikator. Strax under hittas en liten oled-display som visar info om de analoga reglagen, inställningar med mera. Saker ställs in i antingen programvaran Logitech G Hub (om du har ratten i en dator) eller direkt i rattbasen (det sitter en inställningsknapp uppe till höger). Du kan ändra maximalt rattutslag (1080 grader som mest), motstånd, plattform, kompatibilitet med mera, och basen har stöd för fem profiler som du snabbt kan växla mellan utan att behöva rota i spelinställningarna. Där väljer du också plattform, och ett kompatibilitetsläge där du kan köra ratten som en G923:a i spel som inte har stöd för nykomlingen.

Också själva ratten är en stadig bit på 1,5 kilo, med rund form (förutom i nederkant) och generösa 30 centimeters bredd. Symbolerna på knapparna (ej utbytbara) speglar vilken konsol den funkar med. Många knappar sitter bra till så att man enkelt når dem med tummarna. Men det finns några märkligheter, som att X-knappen (eller "A" på Xbox) inte sitter närmast högertummen - det gör istället O, som ju motsvarar "Nej". Och R3-knappen rakt nedanför gömmer sig bakom det annars utmärkta vridreglaget. Det sitter två sådana nertill, och de är utmärkta för att snabbt navigera i menyer och oled-displayen, eller för att göra snabba val i F1 22, exempelvis.

Baktill sitter två växelpaddlar och två analoga kopplingspaddlar i metall, och helt i linje med prislappen osar de kvalitet. Växlingar ger distinkta mekaniska klick och analogpaddlarna ger precis lagom motstånd. Det är förstås spelen som bestämmer vad de kan användas till, men jag brukar ha högra analoga som handbroms i sladdiga spel som Dirt Rally 2.0 och Wreckfest. Och vill man köra autentiska F1-starter så kör man koppling på båda. Tips: använd profilerna.

Led-remsa oled-skärm och inställningsknapp.

Anslutningarna på baksidan. En fläkt kyler rattbasen, men den jobbar i det tysta.

"Poängen med muskliga rattbasar är inte att bryta armarna av folk"

Prestandamässigt levererar Pro-motorn upp till 11 newtonmeters motstånd, alltså mer än i Fanatecs startmodeller (de ger 5 eller 8 Nm vridmoment, beroende på konfiguration). 11 Nm är hursomhelst väldigt mycket, men poängen med muskliga rattbasar är inte att bryta armarna av folk utan att subtilt förmedla också det lågmälda. Och i fråga om finlir får den här pjäsen draghjälp av ett trumfkort vid namn Trueforce.

Det är ett komplement till force feedback som som Logitech tog fram till G923-ratten för två år sen. Enligt säljsnacket använder den spelets information om saker som gupp, underlag, väglag och fäste, och överför detta till dina händer med små vibrationer. Kombinerat med det vanliga skaket gör det körupplevelsen mer trovärdig. Och känslan i Automobilista 2 och Gran Turismo 7 ger säljsnacket rätt, Pro skickar massor av information - både subtilt och kraftfullt - till händerna om vad som händer med bilen. Skaket gör att du känner när greppet är på väg att ge upp. Viktigt, och det ger en högst levande körkänsla. Dessvärre måste spelen ha stöd för Trueforce, och det är långtifrån standard - finns i omkring tio på pc och Playstation, och sex på Xbox.

Pedalerna säljs som sagt separat och kan användas fristående. Men normalt kopplas de med USB A-kontakt till basenheten (ett krav för att de ska funka på konsol), som sen ansluts med samma kontakt till spelmaskinen. Pedalenheten har gas, broms och koppling som kan flyttas i sidled för att hitta optimalt läge. Du kan flytta både "armarna" och "trampdynorna", och till och med ta bort kopplingspedalen. Allt känns genomtänkt, du behöver inte ens verktyg för att justera pedalmotståndet.

Som väntat i den här prisklassen är det loadcell-broms som gäller. Det betyder att bromsen mäter hur hårt du pressar ner den, inte hur långt pedalarmen färdas. Den tål upp till 100 kilos tryck, men det är som sagt justerbart och du får byta ut fjädrande pluppar för att reglera hur mycket den ska flexa. Samma sak med gas och koppling, där har du flera medföljande fjädrar att välja bland för att justera motståndet. Sen regleras hur hårt du måste trycka elektroniskt. Det går alltså att anpassa pedalerna lite som man vill ha dem, och de känns jäkligt bra att köra med. Vilket man också ska kräva för det här priset. Det behöver kanske inte sägas att de måste vara fastskruvade eller ha ett robust stöd baktill för att komma till sin rätt.

"En riktigt fin ratt med genomtänkt design och imponerande prestanda"

Logitech har byggt en riktigt fin ratt med genomtänkt design och imponerande prestanda. Under testningen har jag också använt Fanatecs CSL DD med 8 Nm vridmoment för att jämföra. Båda gör riktigt bra ifrån sig, och det som talar för Logitech är framförallt den fina implementationen av Trueforce och hur fantastiskt den funkar i vissa spel. Den har också mer kraft, men för min del spelar det ingen roll - jag brukar ha motståndet satt till 4-7 Nm och känner inget behov av mer. Ratt, växepladdlar och knappar är svåra att jämföra eftersom Fanatec har så många olika - både känslan och funktionerna varierar massor mellan modellerna.

Den valfriheten är något Logitech saknar helt, och det talar emot att välja dem. I nuläget finns bara en variant av både rattenhet och pedaler, så det du ser är vad du får - även om du inte vill ha allt. Jag hade gärna sett ett billigare pedalpaket utan kopplingen. Och att man inte tagit fram fler rattar är märkligt - ratten har snabbfäste, så fler kommer med all sannolikhet dyka upp. Även om båda produkterna är rejält bra blir det lite svårt att motivera varför man ska gå på Logitech istället för Fanatec eller någon annan direct drive-skapare, som erbjuder mängder med alternativ och prisbilder.

Logitech förtjänar hursomhelst att åter hänga i racingens finrum, för det här riktigt bra produkter. Jag hoppas innerligt att satsningen lönar sig, och att den leder till fler rattar och köpalternativ. Kanske även en seriös satsning på att ge Fanatecs billigare alternativ en match.

Logitech Pro Racing Wheel + Pro Racing Pedals
4
Mycket bra
+
Enastående feedback i Trueforce-spel
+
Både kraftfull och finstämd
+
Genomtänkt design
+
Smidiga profiler och inställningar i rattbasen
-
Ingenting kan bytas ut (än)
-
Smalt Trueforce-stöd
Det här betyder betygen på FZ