Detta är den tredje delen i artikelserien "Månadens spel". Tidigare delar publicerades i juli samt september, men är fortfarande lika aktuella för den som vill få bättre koll på mobilspel. I tidigare artiklars kommentarsfält har det därtill rasslat in många bra tips och en del av dem dyker upp i den här månadens artikel.

Sponsormeddelande

ROG Phone 6 Diablo Immortal Edition – Den ultimata mobilspelsupplevelen!

ROG presenterar stolt, i samarbete med Blizzard Entertainment, ROG Phone 6 Diablo Immortal Edition. Denna temabaserade telefon i begränsad utgåva och med matchande tillbehör är dina perfekta partner för din färd genom den mystiska och farliga världen i Diablo.

ROG Phone 6 Diablo Immortal Edition kommer med Shield Blessing Aero-fodralet och en karta över Sanctuary med dolda markeringar i osynligt bläck som kan ses med hjälp av Fahir’s Light. Det medföljer även en unikt formad Immortality SIM PIN som är skapad efter spelets logga. Varje tillbehör är en väsentlig del av den Diablo-inspirerade världsbilden.

Läs mer om ROG Phone 6 Diablo Immortal Edition

Sponsras av ROG Phone
Denna artikel produceras i betalt samarbete med ROG Phone. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan FZ fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för dig som läsare.

Det är tyvärr lite svårt att få en god överblick kring mobilspelsmarknaden eftersom diverse topplistor sällan motsvarar den kvalitet som mer inbitna spelare uppskattar. Därför är jag tacksam för tipsen som delats i kommentarerna och jag har även försökt att hitta lite oväntade guldkorn på egen hand, vilket jag hoppas att jag lyckats med hyfsat i alla fall.

Går helt ok att spela mobilspel även i soffan.

Testhårdvara för den här artikeln är Asus ROG Phone 6.

Huntdown: Cyberpunk Adventure

Utvecklare: Easy Trigger Games
Genre: Plattform, Shoot 'Em Up
Pris: 44 kronor
Släpptes till Android i maj 2021

Visst har vi alla drömt om att vara en prisjägare som får till uppdrag att eliminera och omhänderta samhällets fiender och i utbyte erhålla rikedomar. I Huntdown: Cyberpunk Adventure ges den möjligheten när vi vrider tillbaka klockan till 80-talet, där vi stiger in i en stad där det kryllar av gangsters som fått härja fritt alltför länge. Spelets flörtar rejält med gamla 80-tals filmer och grafiken är pixelerad in i minsta detalj. Tillsammans med 2D-perspektivet skapar det en skön retrokänsla.

Till en början behöver du välja vilken prisjägare du vill vara och namnen är ganska fyndiga: Anna Conda, cyborgen John Sawyer och droiden Mow Man (som blev min favorit). Du får sedan i uppdrag att ta upp jakten på en specifik skurk och du tar dig först igenom en bana för att mot slutet möta upp skurken och göra upp. Miljöerna är gråa och fulla med graffiti och ser allmänt nedgånget ut, vilket påminner om gamla filmer som Robocop och Flykten från New York.

Till din hjälp har spelet en full arsenal av olika vapen; alltifrån elgitarrer till automatvapen, vilket anspelar på spelets komiska framtoning där även skurkarna har roliga namn såsom Sid Handsome (som inte alls är särskilt vacker, såklart). Det finns gott om sätt att ta hand om fiender och spelet har även ett hyfsat cover-läge som gör att du kan ta betäckning och vinna dyrbara sekunder innan striden fortsätter.

Pekskärmskontrollerna är helt okej. Det kan bli lite rörigt eftersom det finns flera knappar på den högra sidan av skärmen för att hoppa, skjuta, rycka fram snabbt och i en hetsig bosstrid är det lätt att råka trycka fel. Tempot i spelet går lite upp och ned och i de lugnare partierna känns kontrollerna bättre.

Spelet har dock fullt kontrollerstöd vilket är väldigt uppskattat och det blir enklare att hantera karaktären överlag med en handkontroll. Däremot var jag inte nöjd med placeringen av knapparna, vilka går att ändra i spelet men det är även möjligt att placera knapparna självmant genom knappmappning i ROG Phones Game Genie-inställningar. Proceduren är väldigt enkel i det att du placerar ut knapparna över det visuella kontrollschemat på skärmen och anger vilken fysisk knapp som ska tillhöra vilken funktion – sedan är det bara börja spela.

Huntdown är det perfekta spelet för dig som gillar pixelgrafik, humor och tunga vapen. Spelet imponerar med sin presentation och fungerar bäst med en handkontroll, men pekskärmskontroller fungerar även det men det kan kräva lite mer fingerfärdighet i snabba moment.

INKS

Utvecklare: State of Play
Genre: Arkad
Pris: 36 kronor
Släpptes till Android i september 2022 (IOS 2016)

Det kan inte bara varit jag som älskade att spela 3D Pinball Space Cadet till Windows 95 och XP. Det finns en inneboende charm med flipperspel oavsett om de står i en arkadhall eller om det är i digital form. INKS erbjuder en liten twist på detta redan beprövade koncept genom att använda sig av konceptet färg. Ju fler försök du har tagit dig an desto mer färg blir det på skärmen, eftersom tidigare försök markeras med olika färglinjer och sätter du kulan rätt belönas du istället med färgklickar.

Det är en färgstark upplevelse minst sagt och målet i många av de olika banorna är att sätta färg på tillvaron genom att styra kulan med god precision till målet. Lyckas du lösa uppgiften utan att förlora alltför många kulor belönas du med en högre poängsumma och svårighetsgraden ökar successivt.

Spelet spelas enbart i mobiltelefonens porträttläge vilket fungerar bra. Det är en stor fördel att ha en stor skärm på telefonen och där uppfyller ROG Phone 6 verkligen kravet med sin 6,78 tum stora skärm. Det gör att trots att jag har stora händer ändå har en bra överblick över hur kulan far över skärmens övre del.

När jag spelar håller jag telefonen i två tvåhandsfattning med bägge tummarna redo att aktivera vänster respektive höger flipperknapp. Det går säkert att använda endast en hand men då gäller det att vara kvick i fingrarna för att kunna vara redo att ta emot kulan. Tack vare telefonens unika knappmappningsfunktion går det även att ange knappar för respektive flipperknapp, om handkontroll är att föredra. Det lilla problemet där är att spelet endast är anpassat för porträttläge, men möjligheten finns för den som känner sig manad.

När banorna blir mer avancerande ger spelet lite hjälp med ett precisionsverktyg som saktar ned tiden och visar den bana som kulan får vid valt tillfälle att flippa iväg kulan. Det är ett bra hjälpmedel eftersom det blir klurigt ganska fort.

Spelet gör egentligen inget banbrytande utan det lägger till en liten twist på ett redan beprövat koncept. Det är dock något som gör att det är svårt för mig att sluta spela när jag väl har börjat, och det är också trevligt med lite mer färg i tillvaron när himlen alltjämt är grå i november. I och med att banorna är så pass korta som de är går det väldigt bra att spela en eller två banor när det finns lite tid över.

Oceanhorn

Utvecklare: Cornfox & Bros.
Genre: Äventyr
Pris: 65 kronor
Släpptes till Android i december 2016

Det är inte alltför många spel till mobila format som kan erbjuda storslagna äventyr i 3D-miljö men Oceanhorn är ett av få som verkligen levererar just detta. Det är förmodligen det närmaste det går att komma The Legend of Zelda utan att spela ett spel på en Nintendo-maskin.

Det är nästan övertydligt att spelskaparna har inspirerats av Zelda-serien. Huvudkaraktären klär sig i blått och har mörkt rufsigt hår och givetvis ett svärd och en sköld i varsin hand. När jag sedan tidigt i spelet hamnar på Bomb Island och hittar Heart Pieces i träkistor känns det nästan lite för bekant.

Det är visserligen inte ett dåligt spel att efterhärma och just Zelda-serien finns inte heller att tillgå annat än via Nintendo-maskinerna i dagsläget, vilket gör att det känns mer okej. Till skillnad från Zelda-spelen är Oceanhorn lite mer anpassat för mobilformatet. Kameran är inte rörlig utan sitter snett ovanifrån vår lilla hjälte och det finns en enklare action-knapp medan karaktären rör sig och som används genom att hålla fingret på skärmen, men det är inte möjligt att hoppa. Spelet har även fullt stöd för handkontroll och det fungerar hur bra som helst.

Spelets utseende är imponerande och de starka färgerna gör sig väldigt bra på AMOLED-skärmen. Spelet utspelar sig i ett stort öppet hav med diverse öar att besöka och att åka mellan dessa med sin båt är väldigt trivsamt. Tyvärr går det inte att styra båten efter eget behag utan processen är automatiserad genom att du väljer en plats och sedan tar sig båten dit, vilket jag tycker drar ned helhetsintrycket en del. Jag vill styra båten själv!

Till sist har spelet förvånansvärt bra röstskådespeleri som bidrar till upplevelsen på ett bra sätt. Oceanhorn är det bästa "Zelda-like"-spel som jag har spelat på den mobila plattformen och är därmed perfekt för dig som söker efter just den typen av spelupplevelse. Det finns även en uppföljare till andra format men tyvärr ännu inte till Android.

Night Skate

Utvecklare: Odd Animal
Genre: Sport, Endless runner
Pris: 28 kronor
Släpptes till Android i februari 2022

Night Skate är ett indie-skateboard spel som andas retro. Det är ett simpelt upplägg i det att du styr en skateboardåkare längs en 2D-vy och det gäller att tajma plattformshopp för att erhålla poäng och undvika faror som kommer längs vägen, samtidigt som du kan göra olika trick.

Svårare än så är det egentligen inte. Det är tydligt att utvecklarna blickar nostalgiskt tillbaka då spelets pixelgrafik kommer i två olika lägen antingen sharp pixels eller soft static. Första läget erbjuder perfekta pixlar medan det andra läget liknar en tjock-TV. Ovanpå det erbjuder spelet olika typer av palett-lägen, där ett av dem kort och gott heter Gameboy och gör att spelet ser ut att vara hämtat från den spelmaskinen.

Kontrollerna och upplägget är som sagt enkelt. Spelet spelas i mobiltelefonens porträttläge och du hoppar genom att trycka på skärmen. Ett längre tryck med fingret gör att hoppet blir högre, medan ett kortare tryck gör att hoppet blir lägre. Tyvärr är det inte tillräckligt med saker som händer i spelet det hade gärna fått innehålla lite mer variation bland farligheterna. Nu är det mestadels vattensamlingar och trafikkoner som ska undvikas.

Det finns egentligen inget slutmål mer än att samla poäng, slå rekord och låsa upp fler paletter och även nya banor. Det är dock att rekommendera för spelare som triggas av att jaga rekord och kanske även har ett intresse för retrospel.

Diablo Immortal

Utvecklare: Netease och Blizzard Entertainment
Genre: Action RPG, MMO
Pris: Free-to-play
Släpptes i juni 2022 till Android

Eftersom jag faktiskt hör till skaran som har en telefon, och i synnerhet en väldigt duglig mobiltelefon att spela spel på, kan det ju vara värt att spana in årets mest omtalade mobilspel. Diablo-serien behöver nog ingen vidare introduktion men undertecknad har faktiskt aldrig testat serien sedan tidigare och mest fått höra att det handlar om att ha ihjäl demoner och ta deras grejer, som råkar vara mynt eller värdefulla rustningar och skarpa svärd. Till min förvåning verkar åtminstone Immortal ha en hyfsat spännande berättelse vilket alltid är trevligt.

Tyvärr har mobilspel en ganska negativ klang då spelgrafiken och kontrollerna ibland kan kännas bökiga och ha svårt att jämföra sig med sina motsvarigheter på PC och spelkonsolsidan. Därför är det väldigt imponerande presentation som rör hela spelet med pampig musik och väldigt snygg grafik och en tutorial som introducerar nya spelare som mig själv på ett bra sätt.

När jag rör mig i de mörka miljöerna och stöter på diverse demoner och vildhundar hör jag tydligt hur ben bryts och köttslamsor hackas sönder av min Necromancers vassa lie, samtidigt som erfarenhetspoängen rasslar in och plötsligt befinner jag mig i en tillfredsställande gameplay-loop. Pekskärmskontrollerna är smart gjorda då action-knapparna är stora nog och det är enkelt att röra karaktären.

Spelet har även full funktionalitet med handkontroll, vilket nog är att föredra om tanken är att spela längre perioder eftersom telefonen blir väldigt varm efter en stunds spelande och batteritiden påverkas en del. Min lösning har varit att antingen spela med ROG Phone 6 Kunai Gamepad med kontroller vid sidan av skärmen eller att använda AeroActive Cooler-fläkten för att kyla ned enheten.

Anledningen till att spelet gör enheten så pass varm och batterislukande är att jag har maxat inställningarna för att kunna se vad telefonen går för. Inställningsmöjligheterna är väldigt imponerande och med många olika grafikalternativ och telefonen hanterar nästan samtliga. Det är enbart image accuracy som "bara" går att sätta till high och inte ultra. Spelet går även att köras upp till 60 bildrutor i sekunden vilket blir ett riktigt lyft jämfört med 30 som är det andra alternativet.

Allt detta är väldigt imponerande för att vara ett free-to-play-spel, men visst finns det en uppmaning till att få spelare att betala mer för diverse saker i spelet och dagliga uppdrag. Det är däremot inget som stör upplevelsen märkbart i min mening.

Spelet må ha haft en tuff lansering men det har höjt ribban för mobilspel generellt när det kommer till grafiska inställningar vilket är glädjande att se och gör att det verkligen finns skäl för att spela på en mobil som kan leverera och förhöja spelupplevelsen.

Det var samtliga tips för november månad. Vad tyckte ni om urvalet? Har ni ännu fler tips tas dessa gärna emot i kommentarerna!