Uppdatering 31/10: Recensionen uppdaterad med multiplayer-intryck och betyg.

Kampanjen

Jag minns fortfarande hur hajpad jag var inför releasen av Modern Warfare 2. Så här tretton spel stöpta i liknade form senare känns väl hajpen inte riktigt lika stor. Men Modern Warfare 1-rebooten var riktigt bra så jag har ändå sett fram mot den här tvåan.

En trivsam semestertur till Amsterdam får du... leta efter någon annanstans.

När jag startar kampanjen är det ett kärt återseende av kapten Price, och även John ”Soap” MacTavish (som inte var med i förra spelet). Utöver detta så finns andra namn från föregående serie, som den anonyma ”Ghost” och sen några välbekanta ansikten från rebooten så som Farah Karim. Fast Infinity Ward spelar på precis samma lyra som de alltid gjort: det är underhållande men inte speciellt innovativt på något sätt.

Storyn är sedvanlig amerikansk militärporr (även om vi spelar brittiska soldater). Borttappade missiler ska jagas rätt på, terrorister ska dödas och världen ska räddas. Teamet delar upp sig och jag som spelare kastas mellan grupperna och får på så vis en större helhetsbild av situationen som uppstår.

Infinity Ward har tittat lite på föregångarna och plockat upp vad som spelarna gillat. Sniper-uppdraget i första Modern Warfare var spännande och blev väl mottaget, så här får vi flera av den typen. Stormningen av huset från MW1-rebooten fick också bra kritik, och kontentan är att det blir mer också av detta. Överlag har utvecklarna gått mer åt specialförbandhållet där uppdragen är mer intima. Storskaliga slag där fienderna väller fram som en våg av myror är inte lika vanliga, även om de finns.

Call of Duty: Modern Warfare 2 anno 2022 lyckas underhålla mig på hela den fem-sex timmar långa resan. Dock känns konceptet daterat och storyn är otroligt förutsägbar eftersom utvecklarna använder samma grundinramning som föregångaren. Spelet skiljer sig storymässigt från första Modern Warfare 2, men tvisterna och ondingarna är desamma. Detta tar bort en stor del av kampanjens spänning. Banorna är bra, men känns ibland som en greatest hit-samling av alla bantyper vi sett i alla andra spel.

Ghost känner vi igen (även utan påvehatt).

Kontentan blir att allt må vara väl utfört, men ack så bekant både spel- och storymässigt. Kampanjen blir lite som en Big Mac (MacTavish - häpp!) - jag gillar att äta den, men samtidigt är det ju bukfylla mer än en kulinarisk upplevelse.

Multiplayer

I multiplayer-delen har det gjorts förändringar, vissa av dem subtila. Varje CoD-spel är lite som en bil där mekanikerna har fixat lite under huven, både för att förbättra och för att testa nya saker. De flesta som spelat serien kommer att känna igen sig med killstreaks, levling och upplåsning av camoskins.

Den största förändringen är att spelet nu inte går lika snabbt som tidigare. Att kaninhoppa eller springa runt och skjuta från höften kommer inte funka. Istället har även multiplayer anammat specialförbands-tänket. För de som är vana vid ett snabbare spel kommer Modern Warfare II antagligen kännas segt, men personligen gillar jag att tempot ändrats. Att spelet inte är lika hetsigt där folk hoppar runt som kaffestinna kaniner gör att spelet blir mer taktiskt. Tempoändringen gör dessvärre också att det inbjuder till camping, där folk gömmer sig och bara väntar på att någon motspelare ska springa förbi. Jag är medveten om att många kommer hata detta, men jobbar man som ett team och säkrar rummen och hörnen så blir detta inte ett så stort problem. Vilket i sin tur inbjuder till mer lagarbete.

Banorna känns annars balanserade och bra än så länge, men det finns bara tio stycken 6 vs. 6-banor (varav tre kan spelas i 32 mot 32) och två battle maps för 32 vs 32. Detta tycker jag är aningen snålt, men å andra sidan har man chansen att verkligen lära sig banorna och behöver inte vänta tjugo banor på din favorit. Sen vet vi ju att det kommer fler banor i olika paket.

Spelets stora nackdel är att det känns väldigt instabilt och ofärdigt. Jag spelar på en Xbox Series X och blir ibland utkastad från lobbyn tillbaka till startskärmen. Följden blir då att jag måste göra inloggningsprocessen igen (spelet kräver att du har ett mobilnummer) och det kan ta flera minuter att komma in igen. Som mest har jag suttit i 10 minuter innan jag kom in igen. Och när jag spelade med en som körde på pc kraschade hans spel flera gånger. Det är inget som jag upplevt, men det verkar vara olika problem från plattform till plattform.

"Jag har även spawnat utan vapen några gånger"

Det finns även en del buggar i multiplayerdelen som jag inte sett i kampanjen, till exempel att jag ibland inte ser motståndarna genom kikarsiktet. Allt jag kan se är den röda triangeln som finns ovanför huvudena, men själva spelarmodellen är borta. Jag har även spawnat utan vapen några gånger och det har hänt att jag fastnat i väggarna och terrängen. En annan märklig sak är att det inte finns någon barack där jag kan kolla min statistisk, och spelet saknar även leaderboards. Dessa saker kommer säkert patchas in, men bör vara något som finns när spelet släpps.

Call of Duty: Modern Warfare II är en blandad kompott som bjuder på både sött och surt. Tyvärr känns multiplayer ofärdig och buggig. Således känns det i nuläget som vi har en Big Mac-meny - burgaren smakar helt okej, med den kommer med ofärdiga pommes som hade behövt några minuter till i fritösen… och var är drickan?

Call of Duty: Modern Warfare II
3
Bra
+
Kul att återse kapten Price och grabbarna
+
Varierande kampanj
+
Multiplayer har blivit mer taktiskt
-
Buggigt multiplayer
-
Camping kan anses vara irriterande
-
Förutsägbar kampanj
-
Saknar innehåll
Det här betyder betygen på FZ