Dragplåstret i den stora (och pågående) dealen mellan Microsoft och Activision Blizzard utmålas ofta som Call of Duty. Snicksnack, menar Xbox-toppen Phil Spencer, och kallar det i Verge-podcasten Decoder för en "konstruktion som kan ha skapats av vår konsolkonkurrent". Att han menar Sony och Playstation är underförstått, särskilt som han i nästa andetag utbrister: "Jag har inte hört några klagomål från Nintendo".

Nej, det är mobilpotentialen som väger tyngst för Microsoft och Xbox. Spencer lyfter de stora rekordvinsterna som mobildelen av spelindustrin gör medan konsolsidan är "relativt platt".

I don't think anybody needs that quote from us to understand how irrelevant we are in mobile. Anybody who picks up their phone and decides to play a game would see that on their own.

Spencer och Xbox-teamet vet att människor i regel vill spela på varenda skärm de har tillgänglig. Han menar också att den bokstavligen minsta på ett annat sätt är den största.

Antalet månatliga spelare bland Activision Blizzard-spel är just nu 368 miljoner. Svenskfödda King står för 240 miljoner av dessa. Spencer menar att det är rätt och riktigt att Microsoft köper Candy Crush-studion snarare än CoD-studion. Han tvekar inte när antydan görs:

Absolutely! And in addition, the number that's not in the Candy Crush King number is Call of Duty Mobile, and Diablo mobile, which are big franchises that exist in the Activision bucket and in the Blizzard bucket, that are also major players on phones.

Han lyfter fram en konkurrents situation. Take-Two är i traditionella gaming-kretsar kända för GTA, Borderlands och Bioshock, men har även mobilsatsande Zynga med spel som Farmville under paraplyet. På samma sätt tittar nu Microsoft på Activision Blizzard, hävdar Spencer.