Det ömma såret i den pågående jätteaffären, där Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard, är åtminstone i nuläget Call of Duty. Sony hävdar att om de går miste om serien skulle det hämma konkurrensen, medan Microsoft tonar ner CoD-betydelsen. Det är inte klart att affären går igenom och senast idag rapporterade vi om amerikanska FTC som kan sätta käppar i hjulen.

EA har tidigare sagt att oklarheterna kring Call of Dutys framtid är "en jättemöjlighet" för Battlefield. EA lär inte glädjas lika mycket när Sonys advokater mer eller mindre kastar Battlefield under bussen. Det ska vi ha i åtanke: det som sägs här kommer från advokater, med ett uppdrag.

Sonys advokater menar att Battlefield helt enkelt inte kan hålla jämna steg med Call of Duty. Man menar att EA försökt i många år, men trots lyckade varumärken som Fifa, Mass Effect, Need for Speed och Battlefront får man inte till en konkurrent som kan mäta sig med Call of Duty.

The Battlefield franchise cannot keep up. As of August 2021, more than 400 million Call of Duty games had been sold, while Battlefield had sold just 88.7 million copies

"Bara" 88,7 miljoner. Nåväl. Återigen ska vi påminna varandra om att detta är jurister som försöker kratta manegen för sin klient. Microsoft och Sony försöker å varsin sida lyfta fram – förstärka? – sina trumfkort. Hur det slutar vet vi inte, men i EU och UK diskuteras affären alltjämt.