Det är onekligen himmel och helvete för de en vecka gamla Pokémon Scarlet och Violet. Å ena sidan säljer tvillingspelen i 10 miljoner på tre dagar (nytt Nintendo-rekord!), å andra sidan uttrycker många spelare missnöje över de tekniska skavsåren. Digital Foundry stämmer in.

Tekniktyckarna menar att Pokémon-spelen till Switch knappast briljerat inom det tekniska, men att Scarlet / Violet sticker ut på ett smärtsamt vis: det är ett "omfattande tekniskt misslyckande"

Taskig bildkvalitet, hackig framerate, spelförstörande buggar. Problemen finns överallt. Genom att ställa det sida vid sida med 2022-aktuella Pokémon Legends: Arceus märker man "vilket steg bakåt detta är". Byggstenarna är "extremt grundläggande". Det ser "fult och billigt" ut. Aj.

Ännu mer sågas – npc:er och Pokémon som poppar in, objekt vars animationer kraftigt reduceras, en kamera som far genom objekt – och kort sagt är det en teknisk sågning. Det mesta är en katastrof, men det finns ljusglimtar. En del miljöer av mindre snitt ser hyggliga ut, liksom Pokémon-designen överlag. Men det mesta är ris.

Digital Foundry menar att det inte är något ursäkt att Switchen är för svag.

Stacked up against Breath of the Wild or Xenoblade Chronicles 3, it's clear that Switch is capable of delivering good-looking, expansive open worlds with decent image quality and fairly solid performance. However, it's the comparisons against Pokémon Legends: Arceus that prove to be the most devastating - remarkable really, bearing in mind that it's the same developer with many of the same team members producing both games.

Arceus släpptes tidigt i år och anses inte vara särskilt smäckert, men testet slår fast att det trots detta är "mycket mer visuellt tillfredsställande". Den nya spelduon ser "dramatiskt" sämre ut.