I svallvågorna efter Microsoft besked om att de ämnar förvärva Call of Duty- och Diablo-jätten Activision Blizzard vill Sony gärna framställa det som att affären skulle konkurrenshämna spelindustrin (Battlefield är, exempelvis, ingen jämbördig ersättare av CoD), medan Microsoft å sin sida tonar ner affärens betydelse, och sin egen position. Det är exakt vad som sker nu.

I ett dokument som förra månaden skickades som respons till brittiska konkurrensverket Competition and Markets Authority (CMA) menar Microsoft att "många" Playstation-exklusiva spel håller "högre kvalitet" än dem på Xbox, detta utöver att Sony är dominanten bland konsolerna.

In addition to being the dominant console provider, Sony is also a powerful game publisher. Sony is roughly equivalent in size to Activision and nearly double the size of Microsoft's game publishing business.

God of War och The Last of Us beskrivs som "ikoniska", och under 2021 släpptes fler än 280 exklusiva titlar till Playstation – fem gånger fler än på Xbox, om vi ska tro dokumentet. Sony har...

...more exclusive games than Microsoft, many of which are better quality.