Det har skrivits spaltkilometer om likheterna mellan klassiska Dead Space och hyperaktuella (släpps på fredag!) The Callisto Protocol. Logiskt, med tanke på Glen Schofields inblandning.

Annan väntad inspiration: Alien och Event Horizon. Mindre väntad: Svampbob Fyrkant.

Sättet karaktärerna rör sig i serien har inspirerat Glauco Longhi, character director för spelet. Han berättar för GLHF att fröet till många av varelserna kommer från oväntat håll, då de vill göra "galna" saker. Callisto Protocol bygger på verkliga rörelsemönster, men inspirationen går djupare.

Like SpongeBob. We look at cartoons on the stylisation and movement because, although it's super real and immersive, we stylised a lot of things to make them more appealing.

Man ska ha velat få saker som rörelsemönster, köttig skräck och kluvna lemmar att "poppa", och då har alltså tecknade alster som Svampbob Fyrkant hjälpt till. "Starka silhuetter" är viktiga i The Callisto Protocol, berättar Longhi, och det är något som görs bra i tecknade filmer, menar han.

Så när du ser ett monster i skuggorna i Callisto Protocol, tänk då på Svambob Fyrkant.