Igår fyllde Grand Theft Auto 25 år, vilket vi firar stort. Rockstar North, som en gång hette DMA Design, trodde definitivt inte på ett firande för 25 år sedan. I en intern omröstning bland de anställda på kontoret i Edinburgh visade det sig, tvärtom, att det fanns få som hoppades på GTA.

Det röstades fram som "mest sannolikt att inte lyckas". DMA:s Colin Macdonald berättar för BBC att de anställda fick ta del av en informell undersökning på kontoret om vilket av de sju spelen de just då arbetade med hade störst chans att lyckas och vice versa. För GTA blev domen alltså hård.

The one voted most likely not to succeed was Grand Theft Auto.

Skälen var flera. Man visste inte där och då i vilken riktning man ville ta spelet, och det var dessutom "ganska buggigt". Det kraschade ständigt så förtroendet för spelet var inte högt.

DMA var där och då kända för spel som Lemmings (framför allt), Body Harvest och Unirally.

GTA började sin bana som ett teknikdemo där du, i rollen som en dinosaurie, kraschade byggnader. Bilar fördes in för att ge staden mer liv, varpå någon fick snilleblixten: vore det inte roligare att kontrollera en bil snarare än dinosaurien? Spelet Race 'N' Chase plågades av en bugg som innebar att AI-styrda bilar rammade den spelarstyrda. Detta gav ringar på vattnet, och idén att spela som en kriminell föddes. Självaste Dan Houser kläckte sedan titeln Grand Theft Auto.

370 miljoner exemplar av serien har skeppats. Bara GTA V har sålt i 170 miljoner ex.