Bethesda-mannen Todd Howard har gästat Lex Fridmans podd och snackar om spel och sin karriär. Givetvis gled samtalet in på kommande Starfield, och även om en hel del av vad som sades redan är känt, bjöd podd-Todd även på lite nya detaljer.

Spelet består som bekant av runt 1000 planeter, och enligt Todd hade de kunnat göra många fler, men beslutade sig för att sätta gränsen där eftersom varje planet trots allt måste döpas och dessutom kännas någorlunda unik. Planeterna ifråga kommer även att ligga i faktiska omlopp runt sina solar, så vi ska kunna bevittna solnedgångar och soluppgångar på ett mer eller mindre verklighetstroget sätt.

Stjärnsystemen i spelet kommer även att ha specifika nivåer, alltså svårighetsgrader, och Todd nämnde att ett system till exempel kan vara nivå 40. Med andra ord kan vi kanske vänta oss att teoretiskt kunna åka lite var vi vill i det hörn av universum som Starfield utspelar sig i, så länge vi är försiktiga med att inte hamna i onåd med den lokala faunan.

Det skulle dock även kunna vara kopplat till andra omständigheter på planeterna, för Todd nämner att olika rymddräkter kan ha olika nivåer av skydd mot till exempel gaser, gifter eller temperaturer. Det är med andra ord inte omöjligt att vissa stjärnsystem förblir mer eller mindre låsta innan vi letat reda på rätt utrustning, men det är rena spekulationer.

Robotar kommer också på tal, och Todd nämner att de ville skapa en väldigt mänsklig spelvärld, så robotarnas roll i deras framtidsvision har skalats ner en del och kommer främst att handla om nyttorobotar och ibland fiender.