Att Valve har stora problem att räkna till tre är ett lika välkänt som smärtsamt faktum i spelvärlden. Någonstans hoppas man ändå att de ska övervinna förbannelsen och släppa de uppföljare som spelarna suktat efter i åratal. En sådan uppföljare är Portal 3, och vissa på Valve har faktiskt spånat på hur det spelet skulle kunna se ut.

En av dessa är Erik Wolpaw, som var med och skrev handlingen till Portal och Portal 2 (och en rad andra spel). Han säger att bristen på trilogier hos Valve absolut inte är något medvetet de gör, och han hoppas att det en dag faktisk släpps en trea.

Han har dock en teori om varför det blivit så här, och den går ut på att utvecklare blickar tillbaka på det första spelet de skapat med en önskan om att fixa allt de inte är helt nöjda med, och när detta gjorts i en uppföljare blir de mer eller mindre nöjda.

Men Portal 3, då? Wolpaw säger att han och Jay Pinkerton har en idé om vad som kan hända i handlingen som de tycker är riktigt häftig. Det rör sig inte om ett färdigt manus eller ens välutvecklade idéer, utan mer en startpunkt som de verkligen gillar. Han tycker att det är bra att de har denna idé, men påpekar att någon fortfarande måste komma på en ny uppsättning pussel för att ett spel ska kunna bli till.

De har beskrivit idén för andra på Valve och fått positiva reaktioner, men för att spelet faktiskt ska börja utvecklas krävs det att fler hoppar på tåget. Det är dock ingen omöjlighet, eftersom Valve som bekant har en väldigt öppen arbetsmiljö där personer inom rimliga gränser får jobba med vad de vill.

Nåväl, under tiden kan vi åtminstone trösta oss med att första Portal får en raytracing-uppdatering som ser riktigt läcker ut nästa vecka.