I kampen för att få köpet av Activision Blizzard godkänt av konkurrensmyndigheter världen över försöker Microsoft få fram att de inte alls kommer ta massa plats i spelbranschen om affären godkänns. Begripligt nog gör Sony det motsatta: man vill visa att Microsoft då kommer dominera totalt. Som vapen skickar de dokument av olika slag till diverse myndigheter, med följden att vi vanliga dödliga får veta en del spännande och roliga saker.

Som nu när de båda tampas via dokument till brittiska konkurrensverket CMA. Båda försöker framställa sina prenumerationstjänster, Game Pass och Playstation Plus, som mindre än den andras, för att visa hur lite/mycket den betyder för konkurrensen.

VG247 lyfter fram att Sony försöker få sina 47,9 miljoner PS Plus-prenumeranter att verka mindre än 29 miljoner Game Pass-diton. Argumentet är att om CoD släpps på Game Pass så får det tunga konsekvenser för Sony. Men Microsoft ger Sony svar på tal med en retorisk fråga:

Ok, om ni är oroliga, varför släpper ni inte era spel samtidigt på PS Plus, på samma sätt som vi gör?

Sony är som bekant försikitga med att släppa sina egna titlar på PS Plus, till skillnad från Microsoft som lanserar alla egna spel på Game Pass på releasedagen.