Tiden är inne för att göra bokslut över spelåret 2022, och en av de riktigt stora vinnarna – kanske den största? – är Elden Ring. Regissören Hidetaka Miyazaki är knappast obekant med stora framgångar (Dark Souls, Sekiro, Bloodborne), men årets Fromsoftware-release är något extra.

Över 17 miljoner sålda ex och priserna har börjat trilla in. För Famitsu (via VGC) berättar Miyazaki-san att han inte försöker distraheras av framgångarna, även om han såklart är glad och hedrad.

Han försöker inte att tänka på succén, då han inte vill att det ska påverka hans sätt att arbeta.

I'm at a loss when people ask me why, but my feeling is that I don't intend to change the way I've been making things in the future. I try not to think about it too much, because it could become a distraction when I make the next project. However, I am very grateful and feel honoured.

Miyazaki försöker inte heller personligen ta del av direkt spelarfeedback. Detta då han inte kan lyssna på precis alla, och för att han är rädd att detta också skulle kunna påverka hans framtida projekt. Han tror inte att Fromsoftwares status förändrats av Elden Ring, och enligt honom kommer de fortsätta göra spelen de vill göra – och vad nästa blir återstår att se.