Ytterligare ett avsnitt i Starfields utvecklingsdagbok har släppts, och denna gång snackar de med uppdragsdesignern Will Shen.

Det första de tar upp är slumpmässiga möten (random encounters) man kan göra i världen, och Will tar som exempel att man i Bethesdas tidigare spel kanske stötte på en ensam karaktär ute i vildmarken, men att man i Starfield kan hitta en hel "dynamiskt utplacerad" utpost som behöver hjälp med ett problem. Det kan exempelvis handla om kidnappningar, vilket tar en till ytterligare en dynamiskt utplacerad plats där man kan rädda de som rövats bort.

Men vad har hänt med jorden, då? Vi kommer att få besöka vårt solsystem under spelets gång för att undersöka vad som hänt med vårt blå klot, även om Shen inte uttryckligen säger att vi kommer att få sätta fot på planeten. En av mänsklighetens första kolonier hittas dock på Mars. Den går under namnet Cydonia och är en stad som vi kommer att få besöka i spelet.

Vidare pratar de om spelets fraktioner och grupper, och Shen berättar att spelets handling tillhandahåller en liten rundtur bland de olika grupperna för att ge oss ett smakprov på vad de sysslar med. Han försäkrar oss även om att vi kan gå med i samtliga fraktioner under spelets gång, och att även om vi har påverkan på gruppernas inriktning, kommer vi inte sluta som ledare för dem alla.

Följeslagare är också ett viktigt inslag i Starfield, och utöver att vädra sina åsikter om vad som sker i handlingen kan man även låta dem tala å ens vägnar i olika situationer, vilket kan leda till olika konsekvenser.

Starfield släpps under första halvan av 2023 till Xbox Series X/S och pc.