Det är inte ett lysande år för vare sig Xbox Game Pass eller Playstation Plus. De senare har tappat fyra procent sedan PS Plus och PS Now i princip blev en enda tjänst. Microsoft har 25 miljoner Game Pass-prenumeranter, vilket är klart lägre än vad man har haft som mål.

Att Call of Duty skulle gynna Game Pass känns givet, och Xbox har talat om att ta CoD till tjänsten när – eller om – Activision Blizzard-affären blir verklighet. Enligt analyser från Piers Harding-Rolls, forskningschef på Ampere Games, är detta rätt och riktigt. För Gamesindustry.biz berättar han:

If Call of Duty is added day-and-date to Game Pass, it will have a notable impact on subscriber numbers. Additionally, the inclusion of Warzone with added Game Pass perks will help with engagement and retention.

Harding-Rolls menar att CoD:s storlek är förklaringen till varför just det allena skulle kunna påverka Game Pass-siffrorna. Detta skulle i sin tur kunna påverka strategier för andra AAA-spel.

En oklarhet är att vi inte sett stora Activision-spel på Game Pass. Hur kraftigt blir genomslaget?

Det ska tilläggas att vi i dagarna fick rapporter om att Microsoft ska ha erbjudit Sony att ta Call of Duty till PS Plus. Det är oklart i vilken utsträckning men gäller "samma förutsättningar"-principen också här, skulle det ju tala för att Sony också får chansen från dag ett – och fler prenumeranter.

Microsoft har – och detta är bekräftat – gett Sony chansen till Call of Duty i 10 år.