Det kommer inte bara en uppföljare till Death Stranding, utan en film ska dessutom skapas i ett samarbeta mellan Kojima Productions och Hammerstone Studios. Det verkar dock inte som att Kojima nödvändigtvis kommer att ge oss en filmversion av det första spelet, avslöjar han i en intervju med IGN.

Han säger att han fick många erbjudanden från Hollywood om att göra storskaliga filmer med berömda skådespelare och eggande explosioner, "men vilken nytta skulle explosioner göra i Death Stranding?" Kojima ville istället att projektet skulle ha något som mer liknar en arhouse-inriktning, alltså en betydligt snävare målgrupp än Hollywood riktar sig till, och Alex Lebovici på Hammerstone var med noterna.

Vidare säger Kojima att de ännu inte bestämt sig för huruvida filmen ska inkludera karaktärer från spelet, som huvudkaraktären Sam Porter Brigdes och Fragile. Detta eftersom han anser att filmadaptioner av spel ofta misslyckas eftersom filmerna försöker vara spel i filmform för att locka spelarna. Han vill inte att Death Stranding-filmen ska bli så, utan siktar på att förändra och utveckla världen på ett sätt som passar filmformatet.

Jag gjorde Death Stranding för att vara ett spel, och spel är spel. Det finns ingen anledning att göra dem till filmer. Så på sätt och vis tar Death Stranding-filmen en väg som ingen har testat förut i filmadaptionen av ett spel.

Helt klart intressanta ord från någon som ofta "anklagats" för att skapa spel som är till hälften filmer.