Make love, not Warcraft. Ungefär så kan man sammanfatta Phil Spencers tacktal under tisdagens New York Game Awards, där han mottog Andrew Yoon Memorial Legend-priset. Ett pris som tilldelats profiler som Todd Howard, Reggie Fils-Aimé, Hideo Kojima och (i fjol) Tim Schafer.

I sitt tacktal trycker Spencer på att spelen har en möjlighet att bidra med glädje nu när "det finns mer förtvivlan i världen". Han menar att det är företagsledarnas ansvar att bidra till detta, och säkerställa glada miner snarare än negativitet. Han lyfter fram både egna och konkurrenters spel.

Halo, God of War, Vampire Survivors, Peppa Pig – big games, small games, mobile games indie games – each one is designed to deliver an infusion of joy in the midst of our lives, to give us so much joy people want to talk about it, to share it.

Spencer hissar utvecklarna för sina visioner och spelarna som låter sig uppslukas. Han dissar däremot alla som vill splittra spelare och kreatörer. Jobba med varandra, uppmanar Spencer.

We turn away from dividing players and creators, and instead towards each other, as we advance and amplify joy together. This is the echo effect of gaming joy.

Det var inte alltför många år sedan som Playstation (representerat av Shawn Layden), Xbox (med nämnde Spencer) och Nintendo (Reggie Fils-Aimé) klev upp tillsammans på en scen. Det skedde under Game Awards årgång 2018. Senaste året har dock Microsoft och Sony grävt sig djupare ner i skyttegravarna gällande Activision Blizzard-affären.

Det har varit rubrik på rubrik på rubrik – och ganska dåligt stämning mellan jättarna. I nuläget råder stiltje, men det är nog bara en tidsfråga innan det nygamla konsolkriget blossar upp igen.

Hela Phil Spencers prisceremoni ser du via Youtube-spelaren undertill. Den som fick äran att dela ut priset var tidigare Nintendo of America-toppen – alltså, ingen mindre än allas vår Reggie.