När Cyberpunk 2077 släpptes i decemer 2020 var den tekniska kritiken så stor (allra mest mot old-gen-versionerna) att annan kritik drunknade. Sådan finns förstås också. Inget spel är perfekt.

Paweł Sasko, quest director för Cyberpunk 2077 och tidigare lead quest designer för The Witcher 3, menar att kritiken mot den relativt linjära storyn är "helt berättigad". Det säger han i en Twitch-chat. Cyberpunk har, ska sägas, olika möjligheter, olika bakgrunder välja och flera olika slut.

Sasko menar att en förklaring till kritiken handlar om förväntningarna som Witcher 3 piskat upp.

First of all, players expected more, they expected more because of how The Witcher 3 is built, and I think Cyberpunk has an insane amount of non-linearity, but I think expectations were higher.

För det andra säger Sasko att förväntningarna kretsade kring narrativets grenfördelningar. Han menar att sådana förgreningar finns, men att många "tänker på dem på ett annorlunda sätt". Han lyfter också fram hur en nyckelperson kan leva eller dö, beroende på spelarens val.

Denna person räddades dock av de flesta då de visste hur, och blev "närmast ett icke-val".

So something that was designed to be non-linear... wasn't really a choice. When everyone learned how to save [namn], everyone started doing that, and in the player's mind it became linear, even though it's not.

Sasko medger att CD Projekt kan bättre och att även han förväntar sig mer av sin studio. På tal om "mer" så är Cyberpunk-uppföljaren på gång. Väntan lär bli lång. Cyberpunk 2077-expansionen Phantom Liberty släpps däremot under 2023. Återstår att se hur förgrenande den blir.