För lite mer än ett år sedan avslöjade Microsoft att de ämnar köpa Activision Blizzard för 69 miljarder dollar. Sedan dess har de byråkratiska hjulen snurrat. Långsamt. Ibland inte alls.

USA:s konkurrensmyndighet, FTC, vill stoppa affären då den, enligt dem, hämmar konkurrensen. EU:s dito genomför just nu egna undersökningar, och förra veckan ska Sony Interactive Entertainment-vd:n Jim Ryan ha träffat Margrethe Vestager, EU-kommissionär för konkurrens.

Detta enligt Frank X. Shaw, Microsofts chief communications officer, som i en serie tweets anklagar Sony för att föra EU bakom ljuset. Som flera gånger förut hamnar Call of Duty i fokus.

I hear Sony is briefing people in Brussels claiming Microsoft is unwilling to offer them parity for Call of Duty if we acquire Activision.

Nothing could be further from the truth.

Microsoft har, mycket riktigt, erbjudit Sony (och Nintendo) tio år med Call of Duty, med "samma förutsättningar". Hit kan vi, enligt Shaw, räkna "timing, innehåll, inslag, spelbarhet" med mera. Han menar att det skulle vara "emot affärslogiken" att lämna ute "konsolmarknadens ledare".

Microsoft: vill göra med CoD som med Minecraft

Enligt Shaw är Microsofts plan att behandla CoD på liknande vis som varumärket Minecraft.

Our goal is to bring Call of Duty and other games – as we did with Minecraft – to more people around the world so they can play them where and how they want.

Enligt Reuters kommer EU:s undersökning av Activision Blizzard-affären resultera i ett dokument med ett okänt antal invändningar. Microsoft ska vara beredda att möta EU:s invändningar, men enligt påståenden kommer detta inte ske förrän efter att EU-rapporten har offentliggjorts.

Microsoft sa nyligen att man alltjämt siktar på att ha slutfört affären senast sista juni.