Apex Legends släpptes till Ios- och Android-format så sent som i maj. Battlefield Mobile har haft en så kallad "mjuk" lansering, men någon skarp blir det inte. Faktum är att EA bekräftar att man skrotar duon. Enligt Venturebeat lägger man också ner studion bakom mobila BF, Industrial Toys.

Studion grundades av före detta Bungie-vd:n Alex Seropian och köptes av EA 2018.

EA förklarar Battlefield-nedläggningen med "branschutveckling" och att beslutet var rätt för både varumärket och för att leva upp till spelarnas förväntningar.

As the industry has evolved and our strategy to create a deeply connected Battlefield ecosystem has taken shape, we decided to pivot from the current direction to best deliver on our vision for the franchise and to meet the expectations of our players.

Apex Legends Mobile-servrarna tas offline 1 maj och Respawn kommenterar det så här:

Following a strong start, the content pipeline for Apex Legends Mobile has begun to fall short of that bar for quality, quantity, and cadence.

Spelet gjorde Respawn i samarbete med mobila PUBG-utvecklaren, Tencents Lightspeed & Quantum Studios. Man kommer inte att kunna begära pengarna tillbaka gällande sina köp.