Switch är med sina 122 miljoner sålda enheter en av tidernas största konsolsuccéer. Den är dock sex år gammal, och en uppföljare bör vara på gång inom en nära framtid. Nintendo har tidigare uttryckt oro för generationsväxlingen. Med 994 miljoner sålda spel till konsolen kan man utgå från att Nintendo gör som Microsoft och Sony, och ser till att säkerställa bakåtkompatibilitet.

Riktigt så enkelt är det inte, om vi ska tro Modern Vintage Gamer (video undertill), vars riktiga namn är Dimitris Giannakis och som bland annat jobbat för Nightdive Studios. Programmeraren har gjort många tekniska djupdykningar, inte minst kring säkerhetshål hos vissa konsoler.

Han menar att nya konsolen sannolikt kommer stöta på bakåtkompatibilitets-patrull. Switch drivs av Nvidia-chippet Tegra X1 som har några år på nacken. Giannakis tror att ett nytt chip är aktuellt, inte minst på grund av Tegra X1-åldern.

If Nintendo is to move away from the Tegra X1, which we all feel strongly that they will probably do, current Switch games won't work on new hardware, that is without recompiling the games to target that hardware.

Det ska dock finnas sätt för Nintendo att komma runt problemet. Så som en emuleringslösning likt den som finns i Xbox Series X|S-konsolerna. De emulerar Xbox- och 360-konsoler för att kunna köra äldre titlar. Detta, säger Giannakis, skulle dock kräva en del processorkraft.

Chip-kompatibilitet från Nvidia är en annan lösning (krävs mycket jobb) och att inkludera ett gammalt Tegra X1-chip i den nya konsolen. Det var så Wii blev kompatibel med Gamecube. Om detta skulle bli dyrt? Japp! Nextgen-patchar är en annan möjlighet – rykte finns (via The Gamer).

Hur eller hur tycks Nintendo vara tvungna att gå en extra mil för att säkra bakåtkompatibilitet.