Efter många års utveckling, spelmotorbyten, avhopp och andra bekymmer kan vi meddela att remaken av System Shock slutligen... försenas.

Spelet missar premiären nu i mars, och istället får vi ge oss till tåls ytterligare någon månad. Närmare bestämt till den 30 maj, då det ska aläppas till pc, Xbox, Playstation, Mac OS och Linux.

Som tröst får du de förmodligen snällaste systemkraven du sett i dag:

MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit only)
Processor: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 or better
Memory: 4 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or better
DirectX: Version 11
Storage: 2 GB available space

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7/8.1/10 (64-bit only)
Processor: Intel Core i7-3770/AMD FX-8350 or better
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 970 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB or better
DirectX: Version 11
Storage: 2 GB available space

System Shock är en nyversion av actionäventyret från 1994, anpassat till nutida datorer och kontrollmetoder och med en del nygjorda lösningar på hur saker fungerar. Projektet drog igång omkring 2015 och har som sagt haft en skumpig resa: 2018 startades hela projektet om. Sen har det varit en del ytterligare förseningar på vägen, men förhppningsvis är det här den sista vi behöver rapportera om.

Om inte annat för att hålla Fredrik på gott humör.