Det blev ändå en förvånansvärt smidig start för Diablo IV-betan. Redan sent på fredagskvällen kunde jag besöka helvetet utan större bekymmer, och resten av helgen har funkat klanderfritt. Visst, det började med flera timmars kö, kryptiska felmeddelanden och en del som hamnade längst bak igen. Klart det är frustrerande, framför allt när speltiden är så begränsad.

"Och det här har man betalat dyra pengar för…" tänkte nog en och annan av er när kömätaren gav fredagsvinet en bitter bismak.

"Frågan är snarare: Varför lär inte VI oss?"

Varför har vi så svårt att lära oss hur nya, populära onlinespel beter sig vid release? Som många påpekat är det här något som händer varje gång Blizzard släpper nytt: det blir någon dag med köer och krascher, följt av upprörda "Varför lär de sig aldrig? "

Frågan är snarare: Varför lär inte VI oss?

Vi vet ju att det här händer varje gång. Ändå drar vi fram betalkortet i samma ögonblick förköp blir möjligt, vi förladdar och kastar oss över "Play"-knappen likt utsvultna fågelungar. Och så blir vi heligt förbannade när spelet inte funkar, och undrar varför inte Blizzard bara kastar in fler servrar.

Skulle det göra någon skillnad? Jag vet inte, men tänker tillåta mig att spekulera. Blizzard gör några av världens mest populära spel, och Diablo III sålde 3,5 miljoner exemplar det första dygnet – enbart på pc. Tänk dig då hur svettigt servrarna måste ha haft det när Diablo IV-betan gick live – den släpptes till fem plattformar. Man kan misstänka att starten påminde om en DDoS-attack när alla försökte ansluta samtidigt.

Helvetet var fullt i fredags, men det gick över.

Sen vet vi att serverkraft kostar mycket pengar. Det skulle vara dyrt att kraftigt öka serverkapaciteten några dagar för att (kanske) korta köerna. Säga vad man vill om vinsten av goodwill och skicklig PR, men Blizzard är ett företag – de ska tjäna pengar. Det gör det svårt att förklara för aktieägarna varför de bör avstå betydande belopp för att (kanske) minska kötiden lite grann för otåliga kunder.

Det här kanske låter som ett försvarstal för Blizzard, men det är inte avsikten. Snarare att få oss att fundera över vårt eget beteende och att det kanske bidrar till hur branschen fungerar.

Rent krasst är det så att det mesta strulet inträffar de första timmarna, eller i värsta fall de första dagarna. Om man har koll på Blizzards spel så har man också koll på det, och då får man vara så god att planera sitt spelande utifrån det. För om man förbokar och hoppar in direkt på release så bidrar man faktiskt till överbelastningen.

Står du inte ut med den finns enkla lösningar: häng inte på låset. Förboka inte.

Du hinner spela!