Spelbranschen skakade om gång på gång på gång där i skarven mellan 90- och 00-tal. På några få år kom Quake, Starcraft, FF7, Half-Life, Diablo, Battlefield,Total War, Everquest, CoD, med flera, med flera. För att inte tala om 3d-accelererad grafik och lågpingande flatrate-uppkopplingar, Xbox och PS2. En rätt duglig tid att vara gamer i.

Numera kommer revolutionerna mer sällan. Givetvis för att branschen mognat och många saker i dag funkar bra tack vare alla de där presenterna vi fick då. Men samtidigt… det kan kännas väl tryggt i dag. Lite ospännande. Förutsägbart.

Inget ont om ray-tracing, men nog är det liiite kuttersmycke?

Men åtminstone en rejäl innovation har branschen gett oss på senare år, nämligen crossplay (eller cross-platform play). Nä, det är inte helt nytt: spel som Final Fantasy XI och Shadowrun (360-liret från 2007) var tidiga fanbärare för att låta spelare mötas på olika plattformar, och frågan debatterades en del när Fortnite slog igenom för fem år sen. (Mest för att Sony var motsträviga, om vi ska vara uppriktiga.)

Pc- och PS2-spelare har kunnat lira Final Fantasy X1 ihop i över 20 år.

I dag finns det i en mängd spel utan att man egentligen tänker på det. Det är snarare så att man reagerar över när crossplay inte finns. Som att Wreckfest på Steam, Game Pass, Xbox, Switch och Playstation inte funkar ihop – det känns helt omodernt, kommer man på sig själv med att plötsligt tycka. Just den grejen, att vi tar crossplay för givet, säger något om hur mycket det behövs.

"Att vi tar crossplay för givet säger något om hur mycket det behövs"

Bra fungerande crossplay får också fler att spela eftersom det sänker trösklar. Exempelvis min fru, som numera kan titulera sig "Fortnite-spelare" – trots närmast obefintligt spelintresse. Det funkar så här: Fortnite-såld son styr dramat från pc:n i sitt rum, och fru hoppar in som konsoldriven stödtrupp från det bekväma soffhörnet. Vem som drar det tyngsta lasset där ute på slagfätlet ska vi låta vara osagt, men poängen är att crossplay är själva orsaken till att såna här osannolika team bildas och spelar ihop. Det handlar om tillgänglighet, om att kunna hoppa in och lira när och hur man vill, utan att krångla med plattformar och annat.

Förutom att crossplay är bra kundservice till oss som kallar oss gamers, tror jag det är ett viktigt steg för att få en ej spelfrälst allmänhet att förstå vad spel är. För om man lirar ett actionspel förstår man snart att tjusningen inte ligger i att döda människor, utan i tävlingsmomentet, i viljan att vinna. Och att umgås, förstås. Som i vilken sport som helst.

Crossplay är alltså bra för alla som spelar, såväl seriösa gamers som mödrar. Drar vi saken till dess spets så kan det till och med kallas fredsmäklare. För Redfall kommer ha fullt crossplay, även mellan de forna fienderna Steam och Epic. Visst, dåligt exempel – det finns ju andra som pinkar plattformsrevir kring den titeln – men just Steam och Epic i samma spel visar vart spelvärlden är på väg.

Crossplay kan få en 11-årig gamergrabb att frivilligt lira med sin mor, som samtidigt lär sig vad spel faktiskt handlar om. Det är stort, och något vi alla behöver.